Escreción

De Wikipedia

La escreción ye un procesu fisiolóxicu, que-y dexa al organismu esaniciar sustancies de refugaya tóxicos pal cuerpu, calteniendo asina n'equilibriu la composición de la homeostasis y otros fluyíos corporales.[1]

Sustancies d'escreción[editar | editar la fonte]

Les sustancies que se deben espulsar son descomanadamente variaes, pero les más abondoses son el dióxidu de carbonu, y los nitrogenados que se producen por alteración de grupos amino resultantes del catabolismo (degradación) de les proteínes.

La sustancia escretada pue ser:

  • Amoniacu. Ye escretáu por invertebraos acuáticos, pexes óseos y bárabos de Amphibia|anfibios. Ye bien tóxicu pero, pol so gran solubilidá y espardimientu, l'agua circundante esléelo y abasna con rapidez. Los animales qu'escreten amoniacu denominar amoniotélicos.
  • Urea. Producir nel fégadu por tresformamientu rápidu del amoniacu, resultando ser muncho menos tóxica y más soluble, anque s'espubliza con mayor lentitú. Por eses razones puede atropase nos texíos ensin causar daños y escretase más concentrada. Ye la principal refugaya nitrogenado de los pexes cartilaxinosos, anfibios adultos y mamíferos. Los animales qu'escreten urea denominar ureotélicos.
  • Ácidu úrico. Ye característicu d'animales qu'ingresen l'agua en poca cantidá. Formar a partir del amoniacu y otros derivaos nitrogenados. Escretar en forma de pasta blanco o sólidu dau la so mínima toxicidá y baxa solubilidá. Ye característicu d'animales afechos a vivir nun ambiente seco y poner güevos con pulgu y membrana impermeables a l'agua, como por casu inseutos, moluscos con pulmones, reptiles y aves. Los animales qu'escreten ácidu úrico denominar uricotélicos.

Nos mamíferos, por casu, los dos procesos excretores esenciales son la formación d'orina nos reñones y l'eliminación de dióxidu de carbonu nos pulmones. Estes refugayes esaniciar por micción y respiración respeutivamente. Tamién la piel y el fégadu intervienen na ellaboración o secreción de sustancies tóxiques.[ensin referencies] La piel intervién al traviés de la trespiración, espulsando sales y agua.[ensin referencies]

Nos artrópodos terrestres los órganos excretores suelen desaguar de primeres del intestín, colo que los productos d'escreción incorporar a les fieces. Sicasí, nos mamíferos, como l'home, namái'l fégadu arrama sustancies d'escreción al intestín. D'éstes, namái los derivaos del grupu hemo sanguineu, como la bilirrubina, incorporar de manera significativa a les fieces, siendo la mayoría reabsorbidas a la riega sanguíneo y esaniciar finalmente polos reñones.[ensin referencies]

Etapes de la escreción n'animales[editar | editar la fonte]

Na mayoría de los vertebraos, el procesu d'escreción consta de tres etapes: filtración, reabsorción y secreción; nel restu de los animales, nun tien llugar la última etapa.

Órganos excretores[editar | editar la fonte]

En munchos invertebraos, los órganos excretores son los nefridios. Los artrópodos terrestres (arácnidos, inseutos y miriápodos) tienen unos órganos especiales derivaos del intestín conocíos como tubos de Malpighi.

Los órganos que participen na escreción del cuerpu humanu y de los otros mamíferos son:

  • Pulmones. Espulsen al aire'l dióxidu de carbonu producíu na respiración celular.
  • Fégadu. Espulsa al intestín productos tóxicos formaos nos tresformamientos químicos de los nutrientes, estes refugayes esaniciar por aciu les fieces.
  • Glándules sudorípares. Xunto cola agua, peneren productos tóxicos, y esanicien l'agua, anque ye más pa baxar la temperatura que pa regular la composición.
  • Reñones. Faen una filtración selectiva de los compuestos tóxicos del sangre. Regulen la cantidá de sales del organismu. Los reñones xunto a los órganos canalizadores de la orina formen l'aparatu urinariu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Beckett, B. S. (1987). Biology: A Modern Introduction. Oxford University Press, páx. 110. ISBN 0-19-914260-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]