ETA Berri

De Wikipedia
ETA Berri
Direición España
Historia
Fundación1966
Disolución 1972
Cambiar los datos en Wikidata

ETA Berri (Nueva ETA) surde d'una escisión d'ETA creada tres la V Asamblea d'esta organización celebrada na casa parroquial de Gaztelu (Guipúzcoa) en 1967.

D'ente los múltiples debates internos desendolcaos nel somantu d'ETA, unu de los más importantes ye'l que tuvo llugar a mediaos de los años 60 ente nacionalistes y obreristes, que yeren persones partidaries de vincular l'aición d'ETA a les lluches obreres que por aquélles dómines se daben nel estáu español y que teníen un fuerte componente políticu d'oposición al franquismu. Esti grupu escindíu, partidariu d'una aición más marxista, yera conocíu dientro d'ETA como españolistas.

Les tres tendencies fundamentales dientro d'ETA quedaron nidiamente definíes durante la IV Asamblea:

  • La vasquista o etnollingüística, qu'apuesta por planteamientos fundamentalmente nacionalistes (aunque estremándose abondo respeuto al nacionalismu vascu tradicional). El so cabezaleru principal yera José Luis Ávarez Emparantza, Txillardegi.
  • La llamada tercermundista, con planteamientos más nidiamente d'izquierdes que pretendía organizar la llucha d'ETA sofitándose en planteamientos averaos a los de les organizaciones de lliberación nacional que nesos momentos lluchaben contra les potencies coloniales en varios llugares del mundu. Ésta ye una corriente favorable a la creación de guerrilles.
  • La obrerista, con unos planteamientos claramente comunistes y que supedita la llucha pola lliberación nacional a los intereses de la clase obrera.

A esta última corriente pertenecen los principales responsables de la Oficina Política creada nesa IV Asamblea, organismu que concentra la mayoría de les atribuciones qu'hasta esi momentu pertenecieren al Executivu, que tenía los sos miembros nel exiliu. La Oficina Política, auténtica direición d'ETA nel interior, tuvo la so sede en San Sebastián y taba integrada en xeneral por militantes d'altu nivel intelectual. Los sos cabezaleros principales yeren Patxi Iturrioz y Eugenio del Río.

Los obreristes, y con ellos la Oficina Política que xestionaben, consideraben a la clase obrera como principal motor de la llucha contra la dictarura. Esa clase obrera yera, nel País Vascu, mayoritariamente inmigrante, y los vascos que la formaben xeneralmente yeren castellanofalantes y ayenos en buena midida a lo que'l nacionalismu defendía como valores culturales vascos. Los obreristes consideraben a los inmigrantes, vascos de plenu derechu, lo que cutía coles idees heredaes del PNV que los veía como enemigos potenciales de la nación vasca. Baxo la direición obrerista, dellos aspectos fundamentales de les bases ideolóxiques d'ETA, como la llucha pol euskera o la unifiación del País Vascu español y francés tuvieron una presencia más feble. La Oficina Política buscó aliances con Comisiones Obreres y otres fuercies sociales y polítiques non nacionalistes, refugó la unidá con sectores del nacionalismu viculaos a la burguesía (esto ye, el PNV y la so redolada).

Estes idees, abondo audaces nuna organización que yera principalmente nacionalista a pesar de tener incorporaos elementos ideolóxicos d'izquierda, provocaron una fuerte reaición por parte de los otros sectores. Txillardegi, exiliáu en Bélxica, denunció qu'ETA taba dexando de ser una organización patriótica pa convertise nuna organización comunista clásica. Entama entós un movimientu internu col obxetivu de desbancar a los obreristes, capitaneáu pol navarru José María Eskubi, Txabi Etxebarrieta, que poco depués sería'l primer muertu de la organización, y el so hermanu José Antonio. Deciden convocar una asamblea (máximu órganu de xestión d'ETA) ensin informar a la Oficina Política. En vísperes de la celebración d'esta V Asamblea comunicóse-y a Patxi Iturrioz la decisión de proceder a la so espulsión, propuesta pol Executivu, que fue ratificada na primera sesión del conceyu, el 7 d'avientu de 1966. Los obreristes, a la vista de que l'asamblea refugaba el pidimentu de defensa d'Iturrioz, decidieron non participar nella. El restu de la militancia mantúvose na mesma, escoyó un nuevu Executivu y decidió convocase pa una segunda parte de l'asamblea, que se celebró en marzu de 1967 en Getaria (Guipúzcoa).

Patxi Iturrioz y la minoría obrerista, ayenos yá a esta segunda parte de l'asamblea, adoptaron el nome d'ETA Berri (Nueva ETA), polo que'l restu de la organización pasó a ser conocida como ETA Zaharra (Vieya ETA). ETA Berri afondó na llinia obrerista, participando en Comisiones Obreres, denunciando los aspectos que consideraben más reaccionarios y xovinistes del nacionalismu vascu y alloñándose definitivamente del mundu del PNV, al que pertenecíen munchos empresarios vascos.

La escisión d'ETA Berri, según dellos protagonistes, dio llugar a la primera violencia de persecución contra persones d'idees contraries que llevó a cabu ETA. Los obreristes fueron oxetu d'un boicot personal y políticu por parte non sólo d'ETA sinón d'otres organizaciones nacionalistes, sobre too en pequeñes y medianes poblaciones. Patxi Iturrioz y Eugenio del Río fueron incluso sentenciaos formalmente a muerte pola cúpula d'ETA nun conceyu celebráu en Tolosa (Guipúzcoa), sentencia que nun llegó a cumplise.

N'agostu de 1968 ETA Berri anunció'l cambiu del so nome pol de Komunistak (Los Comunistes), colo cual ETA Zaharra tornó a ser cenciellamente ETA. Nos primeros años 70 la organización convirtióse nel Euskadiko Mugimendu Komunista (Movimientu Comunista d'Euskadi), que diría fusionándose con pequeños grupos comunistes de toa España como la Organización Comunista (Aragón), Unificació Comunista (Valencia), Grup de Formació Marxista-Leninista de les Illes (Baleares) y un grupu de comunistes independientes asturianos provenientes del Frente de Liberación Popular (Felipe), pa dar llugar al nacimientu d'un partíu federal llamáu Movimiento Comunista de España y, dende 1976, Movimiento Comunista (MC).

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]