Deportes paralímpicos

De Wikipedia
Un atleta en siella de ruedes nel Campeonatu del Mundu d'Atletismu de 2006.
Ḥoqueo sobre xelu: Estaos Xuníos (camisetes azules) vs Xapón (camisetes blanques) en Vancouver 2010.
Arcu: Lindsey Carmichael d'Estaos Xuníos, en Beixín 2010.

El términu Deportes paralímpicos abarca un ampliu rangu de deportes pa persones con discapacidá que participen en competiciones deportives a distintos niveles. Nel contestu de los Xuegos Paralímpicos de Branu y d'iviernu, refierse a les actividaes deportives d'altu nivel entamaes como parte del Movimientu Paralímpicu mundial. Estos deportes entámense y desenvuélvense baxo la supervisión del Comité Paralímpicu Internacional y otres federaciones deportives internacionales.

Los Xuegos Paralímpicos son el máximu esponente de los Deportes Paralímpicos y constitúin un importante eventu multideportivu internacional p'atletes con discapacidaes físiques. Nesti sentíu incluyir a deportistes con discapacidá motriz, amputaciones, ceguera y paralís cerebral. A partir del añu 2016, los Xuegos Paralímpicos de Branu van incluyir 22 deportes y 526 eventos,[1] mientres que los Xuegos Paralímpicos d'Iviernu van abarcar 5 disciplines y cerca de 72 eventos deportivos.[2] Rescampla que'l númberu y tipu d'eventos pue variar nes estremaes ediciones de los Xuegos Paralímpicos.

Historia[editar | editar la fonte]

Ciclismu: Karissa Whitsell y Mackenzie Woodring d'Estaos Xuníos, compitiendo en Beixín 2010.
Biatlón: Andy Soule d'Estaos Xuníos en Vancouver 2010.

La historia del Movimientu Paralímpicu remóntase a 1888, añu nel que surdieron en Berlín los primeros clubes deportivos pa persones sordes. Darréu, tres la Segunda Guerra Mundial, el Movimientu Paralímpicu empezó a desenvolvese dafechu. L'oxetivu que se marcó pasaba por atender al gran númberu de veteranos de guerra y civiles que fueren mancaos mientres el conflictu bélicu.

En 1944, a pidimientu del gobiernu del Reinu Xuníu, el Doctor Ludwig Guttmann abrió un centru pa pacientes con mancadures de migollu nel Hospital de Stoke Mandeville. Ellí, lo que nun principiu fueron deportes de rehabilitación evolucionaron y pasaron a tener un ánimu más recreativu para, darréu, convertise en práutiques competitives. El 29 de xunetu de 1948, día de la ceremonia inaugural de los Xuegos Olímpicos de Londres 1948, Guttmann entamó la primer competición p'atletes en siella de ruedes, que bautizó col nome de "Xuegos de Stoke Mandeville". Nos mesmos participaron 16 militares, que compitieron na modalidá de tiru con arcu. Más llueu, en 1952, antiguos militares holandeses xúnense al Movimientu Paralímpicu y fundáronse los "Xuegos Internacionales de Stoke Mandeville".

Estos xuegos fueron l'embrión de los Xuegos Paralímpicos, que tuvieron llugar per primer vegada en 1960 en Roma, Italia y nos que participaron 400 atletes de 23 países. Dende entós realizáronse cada cuatro años ensin interrupción: Tokyo 1964, Tel Aviv 1968, Heidelberg 1972, Toronto 1976, Arnhem 1980, Nueva York 1984 y [[Xuegos Paralímpicos de Seúl 1988 |Seúl 1988]].

Pela so parte, en 1976 celebráronse los primeros Xuegos Paralímpicos d'Iviernu n'Örnsköldsvik, Suecia los denomaos Xuegos Paralímpicos d'Örnsköldsvik 1976. Al igual que los xuegos de branu, estos tuvieron llugar cada cuatro años: Geilo 1980, Innsbruck 1984 e Innsbruck 1984, Albertville 1992, Lillehammer 1994, Nagano 1998, Salt Lake City 2002, Turín 2006, Vancouver 2010 y Sochi 2014. Los próximos van celebrase nel añu 2018 na ciudá de Pyeongchang, Corea del Sur: Xuegos Paralímpicos de Pyeongchang 2018 y en 2022 na capital china: Xuegos Paralímpicos de Beixín 2022.

De magar de los Xuegos Olímpicos de Seúl 1988 y de los Xuegos Olímpicos d'Albertville 1992, Francia, los Xuegos Paralímpicos de branu ya iviernu tuvieron llugar nel mesmu allugamientu que los Xuegos Olímpicos de resultes d'un alcuerdu alcanzáu ente'l Comité Paralímpicu Internacional y el Comité Olímpicu Internacional.

El 22 de setiembre de 1989 fundóse oficialmente en Düsseldorf, Alemaña, el Comité Paralímpicu Internacional como una organización ensin ánimu d'arriquecimientu. La so primer aición de relevancia foi la organización de los Xuegos Paralímpicos de Barcelona 1992. Dende entós entamó los Atlanta 1996, Sydney 2000, Atenes 2004, Beixín 2008, Londres 2012 y Rio de Janeiro 2016.

Organización[editar | editar la fonte]

Símbolu del Movimientu Paralímpicu.

El Comité Paralímpicu Internacional (CPI) ta reconocíu a nivel global como la organización que lidera'l Movimientu Paralímpicu. Exerz el gobiernu direutu de nueve deportes y ye responsable de los Xuegos Paralímpicos y otros eventos "multi-deporte" dirixíos a atletes con dispacidá. Otres organizaciones internacionales como la Federación Internacional de Deportes en Siella de Ruedes y d'Amputaos (IWAS), la Federación Internacional de Deportes pa Ciegos (IBSA), la Federación Internacional de Deportes pa Persones con Discapacidá Inteleutual (INAS) y l'Asociación Internacional de Deportes de Paralíticos Cerebrales (CP-ISRA) gobiernen algunos deportes específicos pa determinaos grupos de discapacidá.[3]

Amás, delles federaciones internacionales deportives faense cargu de les disciplines empobinaes a les persones con discapacidá, bien seya formando parte de la federación del deporte convencional en cuestión como la Federación Ecuestre Internacional (FEI), o al traviés de federaciones específiques como la Federación Internacional de Baloncestu en Siella de Ruedes (IWBF).[4]

Categoríes de discapacidá[editar | editar la fonte]

El tenis en siella de ruedes ye un deporte paralímpicu.

Los atletes que participen nos Xuegos Paralímpicos tán arrexuntaos en diez categoríes, que se basen en distintos tipos de discapacidá:

Llimitaciones físiques. Hai ocho tipos de llimitaciones físiques:

  • Llimitaciones na potencia muscular: Les alteraciones nesta categoría tienen de mancomún que la función motora vese amenorgada pola contraición d'un músculu o grupu de músculos (por casu, los músculos d'una estremidá, d'una parte del cuerpu o de la metá inferior del mesmu). Nesta categoría tán incluyíos los deportistes que sufren paraplexía y cuadriplexía, distrofia muscular, los efeutos de la poliomielitis y escayu bífidu.
  • Alteración de la gama pasiva de movimientu: Amenorgamientu sistemáticu del rangu de movimientu d'una o más articulaciones. Los trestornos agudos como l'artritis nun tán incluyíos.
  • Amputación o defectu nuna o delles estremidaes: Amputación total o parcial de los güesos o de les articulaciones por cuenta de una enfermedá, traumatismu, o defectu conxénitu d'estremidá.
  • Diferencia nel llonxitú de les piernes: acurtiamientu oseu significativu producíu nuna pierna por cuenta de un defectu conxénitu o traumatismu.
  • Estatura baxa: altor amenorgáu de resultes de piernes más curties de lo habitual, brazos y tueru. Esta llimitación tien el so orixe nun déficit músculu-esqueléticu de les estructures de güesu o cartílagu.
  • Hipertrofia muscular: aumentu anormal de la tensión muscular y amenorgamientu de la capacidá d'un músculu pa espurrir. La hipertrofia muscular puede xenerase por una mancadura, una enfermedá o por condicionantes qu'arreyen el dañu al sistema nerviosu central (por casu, la paralís cerebral).
  • Atetosis: carauterizar por movimientos involuntarios, desequilibraos y una dificultá pa caltener una postura simétrica (por casu, la paralís cerebral o la coreoatetosis).
Anthony Clarke combate escontra Ian Rose nos Xuegos Paralímpicos de Sydney 2000.
  • Discapacidá visual – Los atletes con discapacidá visual van dende quien tienen una visión parcial, suficiente pa ser xulgaos llegalmente como invidentes, hasta quien sufren una ceguera total. D'esta manera inclúyese l'alteración d'unu o más componentes del sistema visual (estructura del güeyu, receptores, vía'l nerviu ópticu, y la corteza visual). Los guíes visuales p'atletes con defectu visual son una parte tan íntima y esencial de la competición que l'atleta con discapacidá visual y el guía considérense un equipu. A partir del añu 2012, estos guíes (xunto colos porteros visuales en Fútbol 5 pueden recibir medayes como propies.[5][6]
  • Discapacidá Intelectual: Incluyir a los deportistes con un deterioru significativu nel funcionamientu intelectual y llimitaciones acomuñaes cola conducta adaptativa. El CPI céntrase principalmente nos atletes con discapacidaes físiques, pero'l grupu de discapacitaos intelectuales añadióse en delles ediciones de los Xuegos Paralímpicos. Namái pueden participar los atletes d'élite con discapacidá intelectual diagnosticaos antes de los 18 años. Cabo destacar que los Xuegos Olímpicos Especiales Internacionales, reconocíes pol COI, tán abiertos a toles persones con discapacidá intelectual.[7][8]

La clasificación de discapacidaes determina qué atletes compiten ente sigo. Dellos deportes tán abiertos a delles categoríes de discapacidá, como'l ciclismu, ente qu'otres especialidaes tán acutaes a una categoría, como'l Fútbol 5. En dellos deportes compiten deportistes de distintes categoríes, pero namái contra adversarios de la so mesma categoría de discapacidá (por casu, n'atletismu). Pela so parte, n'otres disciplines enfréntense atletes de distintes categoríes, como en natación. Davezu, los eventos nos Xuegos Paralímpicos son nomaos cola categoría de la discapacidá relevante a la que pertenecen.[9]

Clasificación[editar | editar la fonte]

P'asegurar que la competición seya xusta y equilibrada, tolos deportes paralímpicos tienen un sistema de clasificación al traviés del cual garantízase que la victoria d'un deportista depende de l'habilidá, aptitú, potencia, resistencia, capacidá táctica y concentración mental del mesmu, al igual qu'asocede nos deportes pa persones ensin discapacidaes.

El propósitu de la clasificación de los atletes ye amenorgar al mínimu l'impautu de los defectos na disciplina deportiva. D'esta manera, tener una discapacidá nun ye abonda y débese probar l'impautu de la mesma na práutica deportiva. Los criterios d'agrupación de los atletes pol grau de llimitación pa encarar l'actividá deportiva denominar "Clases deportives". Al traviés de la clasificación, determinar qué atletes son aptos pa competir nun determináu deporte y cómo s'arrexunten pa la competición.[10]


Deportes paralímpicos[editar | editar la fonte]

Según el Comité Paralímpicu Internacional, los deportes paralímpicos tán dividíos en dos categoríes: d'iviernu y de branu.[11]

Deportes d'iviernu[editar | editar la fonte]

Michael Milton d'Australia nos Xuegos d'Innsbrück de 1988.

El Biatlón introducir por primer vegada como disciplina paralímpica en 1988, na ciudá austriaca d'Innsbruck. Darréu, en 1992, la práutica d'esti deporte ampliar a los atletes con discapacidá visual.

Les competiciones cunten con un percorríu de 2,0 o 2,5 quilómetros, que tien de completase trés o cinco veces na categoría de téunica llibre. En total cubrir ente 6 y 15 quilómetros. Mientres la competición, los atletes tienen de disparar col so rifle sobre dos blancos estáticos asitiaos a una distancia de 10 metros. Cada fallu ye penalizáu con un aumentu nel tiempu total de la ruta. El factor d'ésitu más importante d'esti deporte anicia na capacidá d'alternar les habilidaes de resistencia física y de precisión de tiru mientres la competición. Amás, los atletes con discapacidá visual reciben l'ayuda de señales acústiques, que dependiendo de la intensidá de la señal, indiquen cuando l'atleta fai blancu.

El Curling en siella de ruedes fizo'l debú nos Xuegos Paralímpicos de Turín 2006. Esti deporte ta abiertu a atletes que tienen una torga física na metá inferior del so cuerpo, incluyendo lesiones na médula espinal, parálisis cerebral, esclerosis múltiple y l'amputación de piernes.

Los equipos d'esta disciplina tán compuestos por homes y muyeres.

Cuenta con siete disciplines: Descensu, Eslalón, Eslaón Xigante, Super G, Super Combináu, Snowboard y prueba por equipos. La competición ta abierta a deportistes con torgues físiques como la mancadura de migollu, el paralís cerebral, amputaciones, otres discapacidaes físiques y la ceguera o defectu visual.

Los deportistes compiten en tres categoríes en función de la so capacidá funcional y un sistema especial de cálculu de los resultaos déxa-yos competir con distintes discapacidaes ente ellos.

Los esquiadores con ceguera o defectu visual son empuestos cola ayuda de guíes visuales qu'utilicen señales pa indicar el camín a siguir. Dellos atletes usen equipos que s'afaen a les sos necesidaes como'l "sit-ski" o aparatos ortopédicos.

L'Esquí de fondu apaeció per primer vez nos Xuegos Paralímpicos d'Örnsköldsvik 1976. Na competición pueden participar atletes con discapacidá física y ceguera o deficiencia visual. Esisten tres distancies (curtia, media y llarga) que van dende los 2,5 a los 20 quilómetros. Tamién esiste una disciplina de relevu por equipos na que s'empleguen téuniques clásiques o llibres.

Nel Ḥoquei sobre xelu, cada equipu intenta anotar más puntos que'l so oponente llanzando un discu hacia la portería del equipu contrariu mientres previén que l'equipu contrariu nun anote na suya. Cada formación ta compuesta por seis xugadores (incluyíu'l porteru).

Deportes d'iviernu discontinuos[editar | editar la fonte]

Deportes qu'esfrutaron de presencia paralímpica pero que nun tán incluyíos nel programa paralímpicu:

Deporte Categoría Órganu de gobiernu Apaición nos Xuegos Paralímpicos
Carreres de trinéu sobre xelu Xuegos Paralímpicos d'iviernu (19801988, 19941998)

Deportes de branu[editar | editar la fonte]

L'atletismu incluyóse como disciplina paralímpica nos primeros Xuegos Paralímpicos de 1960. Esti deporte ufierta una amplia gama de competiciones y eventos y ta abiertu a atletes de toles categoríes de discapacidá. Los atletes compiten d'alcuerdu a la so clasificación en cada eventu. Por casu, dalgunos compiten en sielles de ruedes y otros con prótesis, ente que los deportistes que tienen problemes visuales reciben orientación d'un guía vidente.

Esti deporte atopar so supervisión del Comité Paralímpicu Internacional y ta coordináu pol Comité Téunicu de Deportes Atletismo del CPI.

Les disciplines incluyíes nel programa paralímpicu son:

- Pruebes en pista: sprint (100m, 200m y 400m), media distancia (800 m, 1.500 m), llarga distancia (5.000 m, 10.000 m) y carreres de relevos (4x100, 4x400).

- Pruebes urbanes: maratón.

- Pruebes al campu: saltu d'altor, saltu de llonxitú, triple saltu, llanzamientu de discu, llanzamientu de pesu y xavalina.

- Pruebes combinaes: pentatlón.

Ente Tokyo 1964 y Seúl 1988 incluyóse tamién ente les pruebes atlétiques paralímpicas el slalom en siella de ruedes.

El Baloncestu en siella de ruedes nació tres la Segunda Guerra Mundial como un deporte empobinao a los veteranos del exércitu d'EE.XX. Coles mesmes, Ludwig Guttmann desenvolvió un deporte similar, el "Netball" en siella de ruedes. El baloncestu en siella de ruedes ye practicáu por atletes que tienen una discapacidá física que-yos torga correr, saltar o pivotar.

Cada equipu ta compuestu por cinco xugadores. Tien De tenese en cuenta que les midíes de la cancha y l'altor de les canastes son menores que les del baloncestu convencional.

El noruegu Roger Aandalen escontra'l xaponés Takayuki Hirose nos Xuegos Paralímpicos de Beixín 2008.

Los oríxenes de la Boccia remontar a la Grecia Antigua. Esta práutica deportiva foi recuperada nos años setenta nos países nórdicos col fin d'afaela a les persones con discapacidá. Introducir por primer vegada nos Xuegos Paralímpicos de Nueva York 1984 como un deporte de competición.

Na Boccia participen persones con afecciones neurolóxiques o paralises cerebrales y que s'atopen postraes en siella de ruedes. Prauticar de forma individual, por pareyes o equipos, sobre una pista rectangular na que los xugadores traten de llanzar les sos boles lo más cerca posible d'una pelota blanca (denominada "Jack") que sirve d'oxetivu, al empar qu'intenten alloñar les de los sos rivales, nun exerciciu continuu de tensión y precisión.[12]

Introducióse como deporte paralímpicu nos xuegos de Seúl de 1988. Lo que ye güei, amás de los atletes con discapacidá visual, el deporte inclúi a atletes con paralís cerebral, amputaciones y otres discapacidaes físiques. Los deportistes paralímpicos practiquen esti deporte en bicicletes, triciclos, tándem (bicicleta pa dos)o bicicletes de mano, dependiendo del participante.

El programa de competición inclúi sprints y contrarreló, tanto individuales como por equipos.


La equitación ye modalidá olímpica dende los Xuegos Paralímpicos d'Atlanta 1996. Nesti deporte participen atletes con dalgún tipu de discapacidá física o visual. D'esta manera, los atletes pueden competir en clásica, nuna competición d'habilidaes sobre'l caballu y nuna prueba d'estilu llibre cola música. Tamién hai una prueba por equipos de trés o cuatro miembros.

Los caballistes son xulgaos pola so exhibición d'habilidaes d'equitación y déxase-yos l'usu de dispositivos que-yos faciliten montar el caballu.

La esgrima sobre siella de ruedes foi desenvuelta por Ludwig Guttman nel Hospital de Stoke Mandeville y foi incluyida en 1960 nos primeros Xuegos Paralímpicos de Roma. Participen homes y muyeres con amputaciones, mancadures nel migollu espinal y paralís cerebral. Hai dos modalidaes de competición con espada y sable y cabo destacar que mientres el combate caltién la siella de ruedes fixa al suelu.

two
Dellos xugadores arxentinos y unu brasilanu persiguen la pelota na final de Fútbol 5 de los Xuegos Panamericanos de 2007.

Fixo'l so debú paralímpicu nos Xuegos d'Atenes de 2004 y ta abiertu a los atletes con discapacidá visual.

Nesta modalidá hai cinco xugadores por equipu y el partíu dura 50 minutos. Les regles son similares al xuegu ensin discapacidá anque con dellos cambeos. Por casu, el balón fai ruiu cuando se mueve y tol mundu, aparte del porteru, utiliza antifaces p'asegurar la equidad. El porteru puede tener visibilidá y actuar como guía mientres l'alcuentru. Amás, les midíes del terrén de xuegu son menores que les del so homólogu olímpicu y nun hai fores de xuegu.

Ye olímpicu dende 1988. Empobináu a los atletes con paralís similar, el Fútbol 7 ye similar al fútbol convencional pero cunta con unos pocos cambeos. Los equipos tán compuestos por siete xugadores en cuenta de once y les midíes del campu son menores. Amás, nun esisten los fora de xuegu y los saques de banda pueden faese con una mano. Cada alcuentru componer por dos metaes de 30 minutos caúna.

L'equipu suecu de goalball nos Xuegos Paralímpicos d'Atenes 2004.

Nacíu en 1946 como un exerciciu de rehabilitación pa los veteranos de la Segunda Guerra Mundial y declaráu paralímpicu en 1976, el Goalball ye un deporte empobinao puramente a persones con discapacidá visual. Cada partíu dura dos partes de 12 minutos y los xugadores lleven antifaces mientres el desenvolvimientu del mesmu.

El goalball enfrenta a dos conxuntos de trés xugadores nuna cancha interior marcada con llinies táctiles. En cada estremu hai una portería na que los miembros del equipu contrariu tienen d'introducir el balón en llanzándolo rodando pela pista. Tolos deportistes pueden tirar y tamién toos tienen de defender les sos porteríes col cuerpu. Los balones cunten con campanes nel so interior que dexen a los deportistes saber por ónde circula. Mientres el desenvolvimientu del partíu pidir al públicu silenciu absolutu. Ello ye que solamente déxase glayar y aplaudir cuando se marca un gol.

Fixo'l so debú en 1964 mientres los Xuegos Paralímpicos de Tokiu. En total esisten 10 categoríes distintes en función del pesu corporal de los atletes. Los competidores tienen tres intento pa llevantar la barra de pesu dende'l pechu y caltenela inmóvil ensin doblar los coldos. Gana'l deportista que consiga llevantar el mayor númberu de quilos.

Empezó como una actividá pa la práutica de la movilidá ya incluyóse como deporte de competición nos Xuegos Paralímpicos de Seúl de 1988. N'Atenes en 2004, incluyéronse les categoríes femenines.[13]

El deporte ta abiertu a los atletes con discapacidá visual en delles categoríes de pesu. Cada combate dura cinco minutos y, mientres el mesmu, l'atleta qu'anota'l mayor cantidá de puntos gana.

La natación foi unu de los ocho deportes que se prauticaron nos primeres Xuegos Paralímpicos de Roma de 1960. Esisten distintes modalidaes: estilu llibre, llombu, caparina, braza y estilu medley.

Los nadadores que participen nos Xuegos Paralímpicos pueden tener una discapacidá física, visual o intelectual. Como resultáu d'esta circunstancia modifíquense les normes de la Federación Internacional de Natación (FINA) pa incluyir les plataformes de partida opcionales y empecípiase na agua pa dellos atletes. Amás faise usu de señales o de los denominaos "estractores" pa les persones con discapacidá visual.

Pa eventos internacionales, nesti deporte, los nadadores clasificar en función de cómo afecta la so discapacidá a la de prauticar cada estilu. Les clases S1 a S10 engloban a aquéllos que tienen discapacidá física o paralís cerebral, siendo los de la S1 los más afeutaos y los de la S10 los más leves. Amás, la clase S11 acutar pa los nadadores ciegos, la S12 y S13 pa deficientes visuales y la S14 pa discapacitaos intelectuales.

La “S” delantre del númberu de la clase referir a la categoría del nadador pa les pruebes d'estilu llibre, llombu o caparina. En braza (SB) dellos nadadores con discapacidá física compiten nuna clase más baxa, yá que se riquir una propulsión más fuerte de les piernes. Tamién s'utiliza esta regla pa la prueba individual d'estilos (SM).

Cuando un atleta empieza compitiendo, él / ella sométese a un procesu pa verificar que se cumplan los criterios anteriores. Esti procesu llevar a cabu por un panel de clasificación, un grupu d'individuos autorizaos y certificaos por una Federación Deportiva pa determinar la clase deportiva d'un atleta. El procesu (típicamente) inclúi:

• La verificación de la presencia d'un deterioru pal deporte.

• Evaluación física y téunica pa esaminar el grau de llimitación de l'actividá.

• La asignación d'una clase deportiva.

• La observación na competencia.

Cuando someten a evaluación del atleta, el deportista namái se clasifica pa esti deporte.

Natación nos Xuegos Paralímpicos d'Atlanta 1996

El remu introducióse per primer vez como deporte paralímpicu nos Xuegos Paralímpicos de Beixín 2008. Esta disciplina divídese en cuatro clases d'embarcaciones.[14] Nes cuatro modalidaes les carreres son de más de 1.000 metros.

El rugbi en siella de ruedes desendolcóse na década de los 70 en Canadá p'atletes con tetraplexía. Presentóse n'Atlanta 1996 y convirtióse en disciplina olímpica nos de Sydney 2000. Nesti deporte compiten dos equipos de cuatro xugadores y los partíos tienen cuatro periodos d'ocho minutos caunu.

Orixinariu de los EE.XX., el tenis en siella de ruedes apaeció per primer vez nos Xuegos Paralímpicos de Barcelona 1992. Esti deporte sigue les regles del tenis convencional sacantes una esceición, que la pelota puede votar dos veces.

Pa competir, los deportistes han de tener una perda permante o sustancial del movimientu d'una o de les dos piernes. Esisten competiciones individuales y por pareyes.

El tenis de mesa foi incluyíu per primer vegada nos Xuegos Paralímpicos de Roma de 1960. Nesta modalidá participen atletes de toles categoríes discapacidá física o mental, salvo los discapacitaos visuales. Tanto homes como muyeres tomen parte nesta disciplina de forma individual, por pareyes o por equipos. No que se refier a los partíos, estos son al meyor de 11 sets. Cada set ye de 11 puntos.

El Tiru paralímpicu fixo apaición per primer vegada nos Xuegos Paralímpicos de Toronto 1976. Ye una disciplina que ta abierta a deportistes con discapacidaes físiques na parte inferior o superior del cuerpu. Nesti deporte emplega un sistema de clasificación funcional, al traviés del cual los atletes compiten en distintes categoríes basaes na so capacidá funcional. D'esta manera, nel tiru paralímpicu tán englobadas dos clases deportives (SH1 y SH2), dependiendo de la discapacidá del atleta.

La primer competición de tiru con arcu pa persones con discapacidá celebrar en 1948 nel Hospital de Stoke Mandeville. Amás, esta disciplina foi unu de los deportes paralímpicos orixinales nos Xuegos Paralímpicos de Roma de 1960.

Esti deporte tien tres modalidaes distintos (ARW1, ARW2 y ARW3). Nel tiru con arcu hai pruebes individuales y por equipos, tantu nes competiciones de pies como nes de siella de ruedes. Los atletes busquen nesta práutica deportiva llograr el mayor númberu de puntos disparando a un blancu marcáu con 10 zones de puntuación.

La vela foi introducida n'Atlanta 1996 como deporte d'exhibición y como deporte paralímpicu en Sydney 2000. Nesta práutica participen atletes con cualquier discapacidá física. El sistema de clasificación ta basáu en cuatro factores: estabilidá, función manual, movilidá y visión. Los atletes compiten en tres categoríes, que nun faen distinciones por sexu: embarcaciones individuales, de dos persones y trés.

El voleibol sentáu celébrase per primer vegada nos Xuegos Paralímpicos d'Arnhem 1980. Cada partíu ye al meyor de cinco sets y cada set ye a 25 puntos con una diferencia mínima de dos puntos sobre l'equipu contrariu.

Los equipos son mistos y tán compuestos por seis persones. La norma indica que cada atleta tien de caltener la maxana tocando'l suelu y los bloqueos nel serviciu tán dexaos.

Deportes de branu discontinuos[editar | editar la fonte]

Hai una serie de disciplines que fueron deportes d'exhibición mientres dalguna edición de los Xuegos Paralímpicos, pero que nun tán incluyíos nel programa paralímpicu:

Deporte Categoríes Órganu de gobiernu Apaición nos Xuegos Paralímpicos
Baloncestu ID ID INAS-FID Xuegos Paralímpicos de branu (19962000)
Bolos ALA, CP, VI, WC, CPI Xuegos Paralímpicos de branu (19681988, 1996)
Snooker (billar) WC IWAS Xuegos Paralímpicos de branu (19601976, 19841988)
"Dartchery" (combinación de dardos y tiru con arcu) CPI Xuegos Paralímpicos (19601980)
Llevantamientu de peses Xuegos Paralímpicos de branu (19641992)
Llucha Xuegos Paralímpicos de branu (19801984)

Deportes incluyíos nos Xuegos Paralímpicos de Rio de Janeiro 2016[editar | editar la fonte]

El paratriatlón y el piragüismu incluyéronse per primer vegada como disciplines paralímpiques en Rio de Janeiro 2006.

Basáu nel triatlón convencional, el percorríu nel paratriatlón ta compuestu por 750 metros de natación, 20 quilómetros de ciclismu y otros 5 quilómetros de carrera, distancia conocida como Sprint Triatlón. El tiempu que s'emplega que s'emplega na transición ente nado, ciclismu y carrera computar nel tiempu total de la prueba. A la fin vence l'atleta que llogra completar el total de los percorríos nel menor tiempu.

Na primer cita del paratriatlón como disciplina olímpica van participar persones con diversos tipos de discapacidá, dende usuarios de siella de ruedes o amputaos hasta atletes con discapacidá visual. Los atletes clasificar según les sos habilidaes y pueden utilizar equipos afechos pal auxiliu na so locomoción (por casu, los competidores con paraplejia y los usuarios de siella de ruedes pueden utilizar una bicicleta manual llamada "handcycle", impulsando los pedales coles manes na etapa del ciclismu y realizando la carrera en siella de ruedes).

Ye esautamente igual que'l piragüismu p'atletes non discapacitaos y dexa que les persones con discapacidaes físiques de tolos niveles puedan esfrutar d'esta práutica.

Les pruebes siempres s'apuesten na distancia de 1000 metros, en toles categoríes. L'oxetivu ye'l mesmu qu'en piragüismu convencional: percorrer un trayeutu en llinia recta, llamáu carril, nel menor tiempu posible.[15]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

(En inglés).