Copríncipes d'Andorra

De Wikipedia
Copríncipes d'Andorra
artículu de llista de Wikimedia
Tipu artículu de llista de Wikimedia
Estáu Andorra
Cambiar los datos en Wikidata

Los copríncipes d'Andorra son los xefes d'Estáu del Principáu d'Andorra, según establez el Títulu III del so Constitución aprobada'l 14 de marzu de 1993 y promulgada el 28 d'abril del mesmu añu. Esta representación compartir n'igualdá y a títulu personal, ente'l obispu de la Seo d'Urgel y el presidente de la República francesa. El tratamientu escontra los copríncipes ye'l de Excelentísimo Señor.

Historia[editar | editar la fonte]

L'orixe de la figura de los copríncipes remontar al sieglu XI, cuando s'estableció un principiu de repartu feudatario ente dos vasallos del conde d'Urgel: l'obispu d'Urgel y el conde de Caboet. Cuando esti postreru pasó a ser posesión del vizconde de Castellbó, la repartida tresmitióse nes mesmes condiciones en 1186. Darréu, los de Castellbó integrar nel Condáu de Foix dando continuidá a una nueva tresmisión en 1226.

Los trataos, según el códigu feudal de Pareatges de 1278 y 1288, punxeron fin a un periodu de disputes y confirmaron les prerrogativas de dambos señoríos ente l'obispu Pere de Urtx y el conde Roger Bernardo III de Foix.

L'obispáu d'Urgel permaneció baxo tutela del condáu de Barcelona y la corona d'Aragón más tarde integrada na corona unificada española, ente que'l condáu de Foix pasó en 1479 a ser posesión de los territorios bearneses del Reinu de Navarra, tamién llamaos de Baxa Navarra, dando orixe a una serie de tresmisiones del títulu dientro del ámbitu francés.

Ye daquella que'l señoríu compartíu adquier el rangu de coprincipado.

Tresmisiones del coprincipado francés[editar | editar la fonte]

La Baxa Navarra integrar nel Reinu de Francia en 1589 cola llegada al tronu d'Enrique IV, momentu a partir del cual los reis socesivos tamién se titularon de France et de Navarre.

Lluis XIII decidió en 1620 xunir el títulu de rei de Navarra y los sos derechos tresmitíos del coprincipado d'Andorra, na corona de Francia.

Tres la Revolución francesa de 1789, la I República arrenunció al coprincipado hasta qu'en 1806 l'emperador Napoleón Bonaparte volvió exercer de copríncipe, considerando que'l decretu real de 1620 tresmitiera la parte de soberanía francesa d'Andorra al estáu francés, cualesquier que fuera la so forma de réxime.

Siguiendo esti principiu, los actuales presidentes de la república francesa son copríncipes d'Andorra.

La Constitución de 1993 adoptó esta forma tradicional de representación.

Los Copríncipes na Constitución de 1993: carauterístiques, funciones y atribuciones[editar | editar la fonte]

Los Copríncipes, acordies con el Títulu III de la Constitución de 1993[1] y la tradición institucional andorrana, son los Xefes d'Estáu del Principáu d'Andorra, cargu qu'exercen de forma conxunta y indivisa (art. 43.1 de la Constitución). Como institución surdida de los Pareatges y de la so evolución histórica, los Copríncipes son, a títulu personal y esclusivu, l'Obispu de Urgell y el Presidente de la República Francesa (art. 43.2). Son símbolu y garantía de la permanencia y la continuidá d'Andorra, lo mesmo que de la so independencia y del caltenimientu del espíritu paritario nes rellaciones colos estaos vecinos, el Reinu d'España y la República Francesa (art. 44.1). Coles mesmes, arbitren y moderen el funcionamientu de los poderes públicos y de les instituciones (art. 44.2).

Los mecanismos d'eleición de los Xefes d'Estáu son, per parte del Copríncipe Episcopal, el nomamientu canónicu del Obispu de Urgell efeutuáu pol Sumu Pontífiz,[2] y per parte del Copríncipe Francés, la eleición por aciu sufraxu universal direutu del pueblu francés al Presidente de la República Francesa.[3] En casu d'inesistencia d'unu de los Copríncipes, la Constitución reconoz la validez de los mecanismos de sustitución previstos nos ordenamientos respeutivos, con cuenta de que nun s'ataye'l normal funcionamientu de les instituciones del país (art. 49).

Nel momentu que son designaos polos cargos enantes mentaos convertir en Copríncipes d'Andorra y tienen de xurar o prometer exercer les sos funciones acordies cola Constitución (art. 43.2). Anque la norma fundamental nun la especifica, el xuramentu viénose efeutuando en sesión del Conseyu Xeneral una y bones la cámara espresa la representación mista y paritaria de la población nacional y de los siete parroquies y representa al pueblu andorranu (art. 50 ). S.E. Mons. Joan - Enric Vives, actual Copríncipe Episcopal, emprestó xuramentu personalmente en sesión estraordinaria celebrada'l 10 de xunetu de 2003.[4] S.E. M. Emmanuel Macron, actual Copríncipe Francés, tal como lo fixeren los sos predecesores, xuró al traviés del so Representante Personal nel Principáu, el M.I. Sr. Patrick Strzoda, que dio llectura a la declaración en sesión ordinaria celebrada'l 15 de xunu de 2017.[5]

Los poderes de dambos Copríncipes son iguales y deriven de la Constitución y de les lleis (art. 43.2). Salvu nos casos previstos na carta magna, los Copríncipes nun tán suxetos a responsabilidá. De les sos aiciones faen responsables quien los refrenden. Son el Xefe de Gobiernu, el Síndicu Xeneral y los Ministros competentes los que refrenden los actos establecíos nel artículu 45.1 de la Constitución (art. 75).[6]

Como Xefes d'Estáu asumen la más alta representación del Principáu (art. 43.1) nes rellaciones cola comunidá internacional, especialmente colos estaos vecinos. Esta función exercióse de diverses formes. Un exemplu ye l'asistencia de S.E. el Copríncipe Episcopal, el 2 de xunu de 2011, a les celebraciones entamaes en Roma con motivu del 150 aniversariu de la unificación d'Italia,[7] o la so presencia, el 19 de marzu de 2013, na Santa Misa d'entamu del ministeriu petrino del Obispu de Roma Francisco.[8] Nel interior de les fronteres del Principáu, destaca'l recibimientu per parte de S.E. el Copríncipe Episcopal y el M.I. Representante Personal del Copríncipe Francés al Presidente de la República de Portugal, Escelentísimu Sr. Aníbal Cavaco Silva, na visita oficial que realizó los díes 5, 6 y 7 de marzu de 2010.[9] Mons. Vives tamién recibió n'audiencia, el 10 de marzu de 2011, a los Príncipes Herederos de Liechtenstein, Alois y Sophie,[10] y presidió, xunto col Direutor de Gabinete de la Representación de S.E. el Copríncipe Francés, Sr. Pascal Escande, el 2 d'abril de 2013, una cena oficial n'honor del Escelentísimu Sr. Ban Ki-moon, Secretariu Xeneral de les Naciones Xuníes.[11]

Más allá d'estos eventos, la máxima representación del país nel esterior llevar a cabu, de primeres, na manifestación del consentimientu del Estáu pa obligase internacionalmente (art. 44.1), cuantimás por mediu los trataos (art. 45.1.h). Esta atribución constitucional desempeñar por primer vegada col Tratáu de bona vecindá, d'amistá y de cooperación ente'l Principáu d'Andorra, la República Francesa y el Reinu d'España[12] y el Preséu d'aceptación de les obligaciones de la Carta de les Naciones Xuníes,[13] dambos de 4 de payares de 1993.

En rellación a los Trataos Internacionales, los Copríncipes son informaos de la so conclusión (art. 64.2) y pueden participar na negociación de los qu'afecten les rellaciones colos Estaos vecinos (art. 66.1).[14] Nesti supuestu, la representación andorrana que tenga por misión axustar los trataos va entender, amás de los miembros nomaos pol Gobiernu, a un miembru nomáu por cada Copríncipe (art. 66.2) y pa l'adopción del testu va ser necesaria l'aprobación de tolos miembros negociadores (art. 66.3). Tamién son informaos de los otros proyeutos de trataos y d'alcuerdos internacionales y, a pidimientu del Gobiernu, pueden ser acomuñaos a la negociación si asina lu esixe l'interés nacional d'Andorra, antes de la so aprobación en see parllamentaria (art. 67) .

De segundes, y con una periodicidad de dos veces al añu, los Copríncipes reciben les Cartes Credenciales de los Embaxadores que representen a los sos respeutivos Estaos nel Principáu (art. 45.1.y). Cada nuevu Embaxador tien de presentar los sos credenciales a unu y otru Xefe d'Estáu en dos ceremonies que se celebren na Seo d'Urgel[15] y en París.[16] Los copríncipes, amás, ufierten alternativamente una Receición al Cuerpu Diplomáticu, onde se dirixen a los presentes con un discursu. Los años par presidir el Copríncipe Episcopal[17] y los impares el Copríncipe Francés.[18] Tamién acrediten los representantes diplomáticos d'Andorra nel estranxeru.

N'asuntos internos, los Copríncipes, según la norma fundamental, correspuénden-yos atribuciones en cada unu de los trés poderes del Estáu, el llexislativu, l'executivu y el xudicial.

Nel poder llexislativu, les principales funciones son la convocatoria d'eleiciones xenerales acordies cola carta magna (art. 45.1.ai 71), la convocatoria d'un referendu acordies colos artículos 76 y 100 de la Constitución (art. 45.1.b), la firma del decretu de disolución del Conseyu Xeneral qu'establez l'artículu 71 (art. 45.1.d) y la sanción y promulgación de les lleis ente los 8 y 15 díes posteriores a la so aprobación per parte del Conseyu Xeneral (art. 45.1.g y 63). La sanción representa la firma del preséu llegal pola que los Xefes d'Estaos asitien la Llei. La promulgación consiste en definir que la norma perfeccionóse y tien de ser acatada. D'esta miente, se autentifica la llei aprobada y formalízase la so incorporación de forma definitiva al ordenamientu xurídicu.[19]

Sicasí, nel periodu qu'establecíu pola sanción, los Copríncipes, conxunta o xebradamente, pueden dirixise al Tribunal Constitucional con mensaxe razonáu por que ésti pronuncie sobre la so constitucionalidá. Si'l resolución fora positivu, la norma puede ser sancionada cola firma d'un solu Copríncipe (art. 45.2). Esta circunstancia repitir cuando alleguen circunstancies que torguen per parte d'unu de los Copríncipes la formalización de los actos establecíos nel artículu 45.1. Dientro del plazu constitucionalmente previstu, el so representante echar# voz de al Síndic Xeneral o al Xefe de Gobiernu. Asina, los actos, normes o decisiones en cuestión van entrar a valir trescurríos dichos plazos cola firma del otru Copríncipe (art. 45.3). Un exemplu de llexislación sancionada por un únicu Xefe d'Estáu ye la llei calificada del Matrimoniu, de 30 de xunu de 1995.[20]

En cuanto al poder executivu, la principal atribución de los Copríncipes ye'l nomamientu del Xefe de Gobiernu una vegada fuera escoyíu pol Conseyu Xeneral (art. 45.1.c y 73). Dempués de cada renovación del órganu llexislativu, na primer sesión, que se va celebrar nel plazu d'ocho díes dempués de la sesión constitutiva, dar# en la eleición del Xefe de Gobiernu. Los candidatos tienen de ser presentaos per una quinta parte de los miembros del Conseyu. Estos tienen de presentar el so programa resultando escoyíu aquel que, dempués d'un alderique, nuna primer votación pública y oral, llogre la mayoría absoluta, esto ye, 15 o más conseyeros. En casu de que fuera necesaria una segunda votación, namái pueden presentase los dos candidatos que llograren los meyores resultaos na primer votación. Va Ser proclamáu como Xefe de Gobiernu'l candidatu que llogre más votos. El Síndic Xeneral va comunicar a los Copríncipes la resultancia de la votación por que nomen l'escoyíu, y va refrendar el decretu (art. 68).

En desenvolvimientu de la función de arbitrio y moderación del funcionamientu de les instituciones, los Copríncipes, a iniciativa de cada unu d'ellos, del Síndic Xeneral o del Xefe de Gobiernu, son informaos regularmente de los asuntos d'Estáu (art. 44.2). Esto materialízase na visita que fizo'l Xefe de Gobiernu al Copríncipe Episcopal el 27 d'abril de 2017[21] y la que fizo, xunto col Síndic, el Copríncipe Francés el 18 de xunetu del mesmu añu.[22] Tamién pueden enmarcase nesti estremáu les audiencies que los Xefes d'Estáu caltienen colos presidentes de los grupos políticos con representación parllamentaria,[23] colos Ministros del Gobiernu[24] o colos Cónsules mayores y menores de los siete parroquies tres les eleiciones comunales.[25]

Probablemente ye nel poder xudicial onde los Copríncipes tienen más llibertá d'aición y caltienen dalgunes de les prerrogativas anteriores a la Constitución. Cada unu d'ellos, como actu de llibre decisión, designen unu de los cinco miembros del Conseyu Cimeru de la Xusticia (art. 46.1.c),[26] órganu de representación, gobiernu y alministración de la organización xudicial, que vela pola independencia y el bon funcionamientu de la Xusticia (art. 89.1); y unu de los cuatro Maxistraos del Tribunal Constitucional (art. 46.1.d),[27] institución intérprete suprema de la Carta Magna, de la que roblen el decretu de nomamientu del restu de los Maxistraos.[28]

Los Copríncipes tamién-yos correspuende como actu de llibre decisión l'exerciciu conxuntu de la prerrogativa de gracia (art. 46.1.a). Tradicionalmente, la concesión d'un indultu decretóse con motivu del alcuentru de los dos Xefes d'Estáu en suelu andorranu, coincidiendo cola visita de S.E. el Copríncipe Francés nel Principáu. L'últimu decretu d'estes carauterístiques expedióse'l 1 d'agostu de 2014,[29][30] cumpliendo un alcuerdu adoptáu nel alcuentru ente SS.EE. Mons. Joan - Enric Vives y M. François Hollande en casa de la Vall el día 12 de xunu de 2014. Diose un indultu de seis meses pa les penes de prisión, con esclusión de cualesquier otra pena impuesta o que pueda imponese polos tribunales penales andorranos, por razón de delitos o de contravenciones penales cometíos en fecha anterior al día 12 de xunu de 2014 (art. 1 de la Disposición de Gracia del 1 d'agostu de 2014).

Ente les disposiciones de llibre decisión de los Copríncipes tamién s'atopen el requerimientu de dictame previu d'inconstitucionalidá de les lleis (art. 46.1.y), el requerimientu de dictame sobre la inconstitucionalidá de los trataos internacionales, previu a la so ratificación (art. 45.1 .f.), la interposición de conflictu ante'l Tribunal Constitucional por afectar a les sos funciones institucionales (art. 46.1.g) y el otorgamiento del alcuerdu pa l'adopción d'un testu d'un tratáu internacional antes de la so aprobación en see parllamentaria (art. 46.1.h). Hai de solliñar que toles atribuciones establecíes nos artículos 45 y 46 de la Constitución tienen de ser exercíes personalmente polos Xefes d'Estáu, salvo les enantes mentaes que pueden ser realizaes por delegación espresa (art 46.2).

N'última instancia, hai que mentar lo dispuesto nel Títulu IX de la carta magna, correspondiente al so cambéu. La iniciativa de reforma de la Constitución va corresponder a los Copríncipes conxuntamente o a una tercer parte de los miembros del Consell Xeneral (art. 105). La reforma va riquir l'aprobación per parte del parllamentu por mayoría de dos terceres partes de los sos miembros. Darréu dempués, la propuesta va someter a referendu de ratificación (art. 106). Superaos los trámites mentaos, los Copríncipes van sancionar el nuevu testu constitucional pa la so promulgación y entrada a valir (art. 107).

Pal correutu desenvolvimientu de les sos funciones constitucionales ya institucionales como Xefes d'Estáu, los Copríncipes tienen la potestá de crear y estructurar los servicios que consideren necesarios, nomar a los sos titulares y acreitar a tolos efeutos (art. 46.1. b.).[31][32] En concretu, S.E. el Copríncipe Episcopal reestructuró los sos servicios por Decretu de 31 de xunetu de 1993.[33] Este define los servicios como l'organismu, del que'l mesmu Copríncipe sirvir pa la realización de les sos funciones de Xefe del Estáu. Tán constituyíos pol Representante Personal, qu'exerz, en virtú de delegación permanente, tolos poderes del Copríncipe, salvo los que la Constitución acútelos espresamente pal exerciciu personal; el Secretariu Xeneral, qu'empresta'l so sofitu alministrativu a les Autoridaes y al Conseyu de la Mitra, de les que ye, coles mesmes, órganu de rellación pública, sobremanera colos medios de comunicación; y el Conseyu de la Mitra, órganu consultivu en toos aquellos asuntos que'l Copríncipe o'l so representante sometan al so deliberación, formáu pol Representante Personal, el Secretariu Xeneral y les persones, hasta un máximu de 9, escoyíes pol Copríncipe por un plazu de cuatro años.

La Constitución yá preve que los Copríncipes tienen otres responsabilidaes nel Obispáu de Urgell y la República Francesa y nun moren nel Principáu y déxa-yos nomar un Representante Personal n'Andorra (art. 48). Los poderes conferíos al Copríncipe pola Constitución que nun tean puramente acutaos pal so exerciciu personal, pueden ser delegaos al Representante. Coles mesmes, nel marcu de la negociación de los trataos previstos nel artículu 66.1 de la Constitución, el Representante Personal ye designáu como miembru de la delegación andorrana que va axustar el tratáu. Anguaño, el Representante del Copríncipe Episcopal ye'l M.I. Mons. Josep Maria Mauri (2012 -...),[34] y el Representante del Copríncipe Francés el M.I. Sr. Patrick Strzoda (2017 -...).[35]

A lo último, mentar que pal sostenimientu económicu de los sos servicios, el Presupuestu Xeneral del Principáu tien d'asignar una cantidá igual a cada Copríncipe, de la que pueden disponer llibremente (art 47). A lo llargo de tola etapa constitucional la asignación económica a los Xefes d'Estáu sufrió llixeros cambeos. El Presupuestu Xeneral correspondiente al exerciciu del 2017 establecer en 707.507,76 €, lo que supón una cantidá de 353.753,88 € pa cada Copríncipe.[36]

Llista de Copríncipes d'Andorra[editar | editar la fonte]

Copríncipe Episcopal Copríncipe Francés Periodu de mandatu
Obispu d'Urgel Conde de Foix
Pere de Urtx 1269- 1278-1293
Roger Bernardo III de Foix, conde de Foix y vizconde de Castelbon 1278-1302
Guillem de Montcada 1295-1308
Gastón I de Foix, conde de Foix, vizconde de Bearne y vizconde de Castelbon 1302-1315
Ramon Trebaylla 1309-1326
Gastón II, conde de Foix, vizconde de Bearne y de Castellbó 1315-1343
Arnau de Llordá 1326-1341
Pere de Narbona 1341-1347
Gastón III Febus, conde de Foix, vizconde de Bearne y de Castelbon 1343-1391
Nicolau Capoci 1348-1351
Hug Desbach 1351-1361
Guillem Arnau de Patau 1362-1364
Pedro Martínez de Luna 1365-1370
Berenguer d'Erill i de Pallars 1371-1388
Galceran de Vilanova 1388-1415
Mateo, conde de Foix, vizconde de Bearne y de Castelbon 1391-1396
Andorra integrar nel Reinu d'Aragón 1396
Mateo 1396-1398
Isabel de Castellbó, condesa de Foix, vizcondesa de Bearne 1398-1413
Casa de Grailly
Arquimbaldo I de Grailly 1398-1413
Xuan I de Foix, conde de Foix, vizconde de Bearne 1413-1436
Franciasc de Tovia 1416-1436
Gastón IV, conde de Foix, vizconde de Bearne 1436-1472
Arnau Roger de Pallars 1437-1461
Jaume de Cardona i de Gandia 1462-1466
Rodrigo Borja 1467-1472
Francisco I de Foix, conde de Foix, vizconde de Bearne 1472-1483
Pere de Cardona 1472-1515
Catalina de Navarra 1483-1512
Andorra integrar nel Reinu de Navarra 1512-1513
Catalina de Navarra, reina de la Baxa Navarra , condesa de Foix, vizcondesa de Bearne. 1512-1517
Condes d'Albret
Xuan III d'Albret (1483-) 1512-1516
Joan Despés 1515-1530
Enrique II de Navarra, rei de la Baxa Navarra , conde de Foix, vizconde de Bearne 1516-1555
Pere Jordà d'Urríes 1532-1533
Franciasc d'Urríes 1534-1551
Miquel Despuig 1552-1556
Xuana d'Albret, reina de Baxa Navarra, condesa de Foix, vizcondesa de Bearne 1555-1572 (con Antonio de Borbón)
Dinastía Capeto-Borbón
Antonio de Borbón 1555-1562 (con Xuana d'Albret)
Juan Pérez García de Oliván 1556-1560
Pere de Castellet 1561-1571
Enrique IV de Francia, rei de Francia y Baxa Navarra , conde de Foix, vizconde de Bearne 1562-1610
Joan Dimas Loris 1572-1576
Miquel Jeroni Morell 1577-1579
Hug Ambrós de Montcada 1580-1586
Andreu Capella 1587-1609
Bernat de Salbà i de Salbà 1610-1620
Lluis XIII, rei de Francia (integra Baxa Navarra en 1620) 1610-1643
Luis Díes Aux de Armendáriz 1621-1627
Antonio Pérez 1627-1633
Pau Duren 1634-1651
Lluis XIV, rei de Francia 1643-1715
Joan Manuel de Espinosa 1655-1663
Melcior Palau i Boscà 1664-1670
Pere de Copons i de Teixidor 1671-1681
Joan Desbach Martorell 1682-1688
Oleguer de Montserrat Rufet 1689-1694
Julià Cano Thebar 1695-1714
Simeó de Guinda y Apeztegui 1714-1737
Lluis XV, rei de Francia 1715-1774
Jordi Curáu y Torreblanca 1738-1747
Sebastià de Victoria Emparán y Loyola 1747-1756
Franciasc Josep Catalán de Ocón 1757-1762
Franciasc Fernández de Xàtiva y Contreras 1763-1771
Joaquín de Santiyán y Valdivielso 1772-1779
Lluis XVI, rei de Francia 1774-1792
Juan de García y Montenegro 1780-1783
Josep de Boltas 1785-1795
1797-1816
Napoleón I, emperador de los franceses 1806-1814
Lluis XVIII, rei de Francia 1814-1815
Napoleón I, emperador de los franceses 1815
Lluis XVIII, rei de Francia 1815-1824
Bernat Francés y Caballero 1817-1824
Carlos X, rei de Francia 1824-1830
Bonifacio López Pulido 1824-1827
Simó de Guardiola y Hortoneda 1827-1851
Lluis Felipe I de Francia, rei de los franceses 1830-1848
Luis-Napoleón Bonaparte 1848-1852
Napoleón III, emperador de los franceses 1852-1870
José Caixal y Estradé 1853-1879
Adolphe Thiers, Presidente de la República francesa 1871-1873
Patrice de Mac-Mahon, Presidente de la República 1873-1879
Jules Grévy, Presidente de la República 1879-1887
Salvador Casañas i Pagès 1879-1901
Marie François Sadi Carnot, Presidente de la República 1887-1894
Jean Casimir-Périer, Presidente de la República 1894-1895
Félix Faure, Presidente de la República 1895-1899
Émile Loubet, Presidente de la República 1899-1906
Ramon Riu i Cabanes 1901
Joan Josep Laguarda i Fenollera 1905-1906
Armand Fallières, Presidente de la República 1906-1913
Juan Bautista Benlloch y Vivó 1906-1919
Raymond Poincaré, Presidente de la República 1913-1920
Justí Guitart i Vilardebó 1920-1934
Paul Deschanel, Presidente de la República 1920
Alexandre Millerand, Presidente de la República 1920-1924
Gaston Doumergue, Presidente de la República 1924-1931
Paul Doumer, Presidente de la República 1931-1932
Albert Lebrun, Presidente de la República 1932-1934
Borís I, rei d'Andorra, soberanu únicu escoyíu pol Conseyu Xeneral de los Valles
1934
Justí Guitart i Vilardebó 1934-1940
Albert Lebrun, Presidente de la República 1934-1940
Philippe Pétain, xefe del Estáu francés 1940-1944
Ramón Iglesias y Navarri 1942-1969
Charles de Gaulle, Presidente del gobiernu provisional de la República 1944-1946
Félix Gouin, Presidente del gobiernu provisional de la República 1946
Georges Bidault, Presidente del gobiernu provisional de la República 1946
Léon Blum, Presidente del gobiernu provisional de la República 1946-1947
Vincent Auriol, Presidente de la República 1947-1954
René Coty, Presidente de la República 1954-1959
Charles de Gaulle, Presidente de la República 1959-1969
Ramón Malla Call 1969-1971
Georges Pompidou, Presidente de la República 1969-1974
Joan Martí Alanis 1971-2003
Valéry Giscard d'Estaing, Presidente de la República 1974-1981
François Mitterrand, Presidente de la República 1981-1995
Jacques Chirac, Presidente de la República 1995- 2007
Joan Enric Vives Sicília 2003-actualidá
Nicolas Sarkozy, Presidente de la República 2007-2012
François Hollande, Presidente de la República 2012-2017
Emmanuel Macron, Presidente de la República |2017-2022

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Constitución del Principáu d'Andorra». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  2. Canon 377 § 1 del Códigu de Derechu Canónicu: El Sumu Pontífiz noma llibremente a los Obispos, o confirma a los que fueron llexítimamente escoyíos.
  3. Artículos 6º y 7º de la Constitución Francesa: El Presidente de la República va ser escoyíu por un periodu de cinco años por sufraxu universal direutu. [...] va ser escoyíu por mayoría absoluta de votos emitíos. Si nun se llogra esta mayoría en primer vuelta, va procedese, el decimocuartu día siguiente, a una segunda vuelta. Namái van poder presentase a esta los dos candidatos que llograren la mayor suma de votos na primer vuelta, tres la retirada nel so casu de candidatos más favorecíos.
  4. «Diariu de sesiones del Conseyu Xeneral. El Copríncipe Episcopal emplegó la siguiente fórmula: "Yo, Joan-Enric Vives, Obispu de Urgell pola gracia de Dios y de la Sede Apostólica xuro exercer les funciones de Copríncipe d'Andorra acordies cola Constitución del Principáu. Que Dios ayúdeme! ".». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  5. «Lectura de la declaración del Copríncipe Francés, S.E. M. Emmanuel Macron, d'exercer les sos funciones acordies cola Constitución.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  6. Estos son la convocatoria d'eleiciones xenerales, la convocatoria de referendu, el nomamientu del Xefe de Gobiernu, la disolución del Conseyu Xeneral, la acreitación de representantes diplomáticos, el nomamientu de les instituciones del Estáu, la sanción y promulgación de les lleis, el consentimientu del estáu pa obligase internacionalmente y otros actos qu'espresamente-yos atribúi la Constitución.
  7. «El Copríncipe Episcopal representa Andorra a les celebraciones del 150 aniversariu de la unificación d'Italia». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  8. «Mons. Vives asiste a la misa d'entamu del Pontificáu del nuevu Papa.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  9. «Mons. Vives espresa al Presidente de la República Portuguesa la estimación fonda del pueblu andorranu pol Pueblu Portugués.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  10. «Los Príncipes Herederos de Liechtenstein, Alois y Sofía, axuntar col Copríncipe Episcopal.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  11. «El Copríncipe Episcopal preside la cena n'honor del Secretariu Xeneral de la ONX na so visita a Andorra.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  12. «Testu del Tratáu de bona vecindá, d'amistá y de cooperación ente'l Principáu d'Andorra, la República Francesa y el Reinu d'España.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  13. «carta-de-les-nacions-unides-de-4-11-93 Testu del Preséu d'aceptación de les obligaciones de la Carta de les Naciones Xuníes.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  14. Estos son los Trataos relativos a la seguridá interior y la defensa, los Trataos relativos al territoriu d'Andorra y los Trataos que traten sobre la representación diplomática o funciones consulares, sobre cooperación xudicial o penitenciaria.
  15. «Información referida a la presentación de Cartes Credenciales a S.E. el Copríncipe Episcopal del pasáu 5 de mayu de 2017.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  16. «Información referida a la presentación de Cartes Credenciales a S.E. el Copríncipe Francés del pasáu 3 de marzu de 2017.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  17. «Información referida a la Receición ufiertada por S.E. el Copríncipe Episcopal al cuerpu diplomáticu del pasáu 4 de payares de 2016.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  18. «Información referida a la Receición ufiertada por S.E. el Copríncipe Francés al cuerpu diplomáticu del pasáu 3 de marzu de 2017.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  19. «llei.html Mecanismo que dan forma a la llei.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  20. «Testu de la Llei del Matrimoniu de 30 de xunu de 1995.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  21. «Visita del Xefe de Gobiernu d'Andorra al Copríncipe Episcopal.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  22. «Martí y Mateu espliquen el procesu de reformes económiques y sociales nel Copríncipe Macron que va visitar Andorra en 2018.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  23. «El Copríncipe Episcopal empecipia una rueda d'alcuentros colos Grupos Parllamentarios del Conseyu Xeneral.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  24. «ministra-de-funcio-publica-i-reforma-alministrativa-m-i-sra-eva-descarrega Visita de la Ministra de Función Pública y Reforma de l'Alministración, M.I. Sra. Eva Descarga.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  25. «Receición del Copríncipe Episcopal los Cónsules de los siete parroquies.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  26. El Conseyu Cimeru de la Xusticia componer de cinco miembros, unu designáu por cada Copríncipe, un pol Síndic Xeneral, un pol Xefe de Gobiernu y un Maxistraos y Batlles (art. 89.2).
  27. El Tribunal Constitucional componer de cuatro Maxistraos, unu designáu por cada Copríncipe y dos pol Conseyu Xeneral.
  28. Artículu 10.4 de la Llei del Tribunal Constitucional de 3 de setiembre de 1993: El nomamientu de los maxistraos constitucionales efeutuar polos Copríncipes y publicar nel Boletín Oficial del Principáu d'Andorra.
  29. «Testu de la Disposición de Gracia del 1 d'agostu de 2014.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  30. «gracia alcordada-en-la-seva-trobada-al-principat Los Copríncipes roblen la midida de gracia alcordada nel so alcuentru nel Principáu.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  31. «mitra/coprincep Servicio de S.E. el Copríncipe Episcopal.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  32. «Servicio de S.E. el Copríncipe Francés.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  33. «Testu del Decretu de 31 de xunetu de 1993 relativu a la reestructuración de los servicios de S.E. el Copríncipe Episcopal.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  34. «Testu del Decretu del 20 de xunetu de 2012 pol que se noma al M.I. Mons. Josep Maria Mauri Prior, pal cargu de Representante Personal del Copríncipe Episcopal.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  35. «Testu del Decretu del 15 de mayu de 2017 pol que se noma al M.I. Sr. Patrick Strzoda pal cargu de Representante Personal del Copríncipe Francés.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.
  36. «Presupuestu Xeneral del Principáu d'Andorra pal exerciciu de 2017.». Consultáu'l 21 de xunetu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]