Claudio Monteverdi

De Wikipedia
Claudio Monteverdi
maestru de capiella basílica de San Marcos, Italia (es) Traducir

1613 - 29 payares 1643
maestru de capiella

1601 -
Vida
Nacimientu Cremona[1]15 de mayu de 1567 (greg.)[2]
Nacionalidá Bandera de la República de Venecia República de Venecia
Muerte Venecia[1]29 de payares de 1643[3] (76 años)
Sepultura basílica de Santa María dei Frari (es) Traducir
Familia
Casáu con Claudia Cattaneo (es) Traducir
Hermanos/es Giulio Cesare Monteverdi
Estudios
Llingües falaes italianu[4]
Alumnu de Marc'Antonio Ingegneri (es) Traducir
Profesor de Giovanni Rovetta
Oficiu teóricu de la música, violagambista, sacerdote católicu, compositor de música clásica, cantante, compositor, compositor d'ópera, coreógrafumusicólogu
Trabayos destacaos La coronación de Popea (es) Traducir
La fábula de Orfeo (es) Traducir
El regreso de Ulises a la patria (es) Traducir
Il Combattimento di Tancredi e Clorinda (es) Traducir
Movimientu Música del Renacimientu
Música del Barrocu
Xéneru artísticu ópera
Música del Barrocu
Instrumentu musical viola da braccio (es) Traducir
viola da gamba (es) Traducir
órganu
Creencies
Relixón catolicismu
IMDb nm0599669
Cambiar los datos en Wikidata

Claudio Giovanni Monteverdi (15 de mayu de 1567 (greg.)Cremona – 29 de payares de 1643Venecia) foi un compositor, gambista y cantante italianu. Marcó la transición ente la tradición polifónica y madrigalista del sieglu XVI y la nacencia del drama llíricu y de la ópera nel sieglu XVII. Ye la figura más importante na transición ente la música del Renacimientu y del Música del Barrocu Barrocu.

Empecipió los sos estudios de música con Marco Antonio Ingegnieri, maestru de capiya de la Catedral de Cremona, y a los 15 años publicó les sos primeres obres. Ente 1587 y 1638 publicó ocho coleiciones de madrigales, nos qu'amuesa'l so dominiu de la téunica madrigalista. Combina les escritures homofónica y contrapuntística, onde utiliza llibremente harmoníes y disonancies. En 1599 cásase con Claudia de Cataneis, que morrió en 1607 y nesi mesmu añu estrenóse Orfeo, favola in musica, el so primer drama musical, consideráu la primer ópera de la historia, como la entendemos güei día. La so siguiente ópera Arianna (1608), que la so música perdióse, sacante'l famosu "Llamentu", consolidó la so fama.

En 1613 foi maestru de coru y direutor de la catedral de San Marcos de Venecia, ciudá na que compunxo la mayoría de la so obra sacra. Pa inaugurar el primer teatru d'esta ciudá, compunxo más óperes. Na so música relixosa utilizó gran variedá d'estilos, que diben dende la polifonía de la so Misa de 1610 a la música vocal operística de gran virtuosismu y les composiciones corales antifonales de los sos Víspores de la beata Virxe, tamién de 1610. La obra Selva morale y spirituale, publicada en 1640, ye un enorme compendiu de música sacra. En 1637 compunxo una nueva serie d'óperes, de les cualos namái conocemos Il ritorno d'Ulisse in patria (1641) y L'incoronazione di Poppea (1642).

Biografía[editar | editar la fonte]

Claudio Monteverdi escontra 1597. Representa a Monteverdi con unos 30 años y ye la so primer semeya conocida.

Nacíu en Cremona nel senu d'una familia humilde, fíu d'un barberu qu'exercía la medicina de manera illegal. Estudió música col famosu teóricu veronés Marco Antonio Ingegneri, entós maestru de capiya de la catedral, qu'aportó a enseñar al neñu y al so hermanu, Giulio Cesara, les claves de la polifonía renacentista. Claudio reveló llueu un inmensu talentu. A los 15 años, en 1582, Monteverdi compunxo la so primer obra, un conxuntu de motetes tripartitos, y en 1605 yá había compuestu cinco llibros de madrigales, onde s'aprecia una evolución dende testures nidies nos primeros dos llibros (1587 y 1590) con influencies de Luca Marenzio, a un planteamientu más disonante ya irregular que potencia'l significáu de cada pallabra nos llibros terceru y cuartu (1592 y 1603) con influencies de Giaches de Wert, fináu en 1596, al que conoció cuando trabayaba como cantante y gambista, pal duque de Mantua, Vincenzo I Gonzaga en 1592. Monteverdi empezó a interesase polos drames musicales esperimentales de Jacopo Peri, direutor musical na corte de la familia de los Médicis, y por obres similares d'otros compositores de la dómina. En 1599 cásase con Claudia de Cataneis, fía d'un intérprete de viola

Primeres obres[editar | editar la fonte]

Claudio Monteverdi.

En 1607 estrenóse Orfeo, favola in musica, qu'esta obra foi la que marcó'l Barrocu, el so primer drama musical surdíu de la collaboración del músicu con Alessandro Striggio, autor del testu y funcionariu de la corte del duque de Mantua. Esta ópera, superior n'estilu a les escrites hasta'l momentu, representa seique la evolución más importante de la historia del xéneru, imponiéndose como una forma culta d'espresión musical y dramática. Al traviés del arteru usu de les inflexones vocales, Monteverdi intentó espresar tola emoción contenida nel discursu del actor, algamando un llinguaxe cromáticu de gran llibertá harmónica. La orquesta, bien ampliada, yera utilizada non yá p'acompañar a los cantantes, sinón tamién pa establecer los distintos ambientes de les escenes. La partitura de Orfeo contién catorce partes orquestales independientes. El públicu aplaudió esta ópera con gran entusiasmu y la so siguiente ópera Arianna, de 1608, que la so música perdióse, sacante'l famosu Llamentu de Ariadna, consolidó la fama de Monteverdi como compositor d'óperes.

El llinguaxe harmónicu d'esti compositor yá amenara fuertes discutinios. En 1600 el canónigu y compositor boloñés Giovanni Maria Artusi publicó un ensayu atacando, ente otros, dos de los sos madrigales por devasar les llendes de la polifonía equilibrada, oxetivu de la composición renacentista. Monteverdi defender nun escritu publicáu en 1607, nel qu'argumentaba que, mientres l'estilu antiguu, qu'él denominaba prima prattica, yera afechu pa la composición de música relixosa (y él asina lo fixo mientres munchos años), la seconda prattica, onde "les pallabres son dueñes de l'harmonía, non esclaves", yera más apropiada pa los madrigales, composición na que resultaba vital poder espresar les llinies emocionales del testu. El gran llogru de Monteverdi como compositor d'óperes foi combinar el cromatismu de la seconda prattica col estilu monódico de la escritura vocal (una llinia vocal florida con un baxu harmónicu simple) desenvueltu por Jacopo Peri y Giulio Caccini.

Venecia, la consagración[editar | editar la fonte]

En 1613 nomóse-y maestru de coru y direutor de la catedral de San Marcos de Venecia, unu de los puestos más importantes d'aquella dómina n'Italia. Tamién se-y nomó maestru de música de la Serenísima República de Venecia. Dende esi momentu compunxo numberoses óperes (munches d'elles hanse perdíu), motetes, madrigales y mises.

Pa componer música relixosa, Monteverdi utilizaba gran variedá d'estilos que diben dende la polifonía de la so Misa de 1610 a la música vocal operística de gran virtuosismu y les composiciones corales antifonales (derivaes de los predecesores de Monteverdi en Venecia Andrea y Giovanni Gabrieli) de los sos Víspores, coles mesmes de 1610, seique la so obra güei más famosa.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Retrato de Claudio Monteverdi en Venecia, 1640, por Bernardo Strozzi.

La obra Selva morale y spirituale, publicada en 1640, ye un enorme compendiu de música sacra onde vuelve apreciase tola gama d'estilos qu'usaba Monteverdi. Nos sos llibros sestu, séptimu y octavu de madrigales (1614-1638) alloñóse entá más del ideal renacentista polifónicu de voces equilibraes y adoptó estilos más novedosos que enfatizan la melodía, la llinia del baxu, el sofitu harmónicu y la declamación personal o dramática.

En 1637 foi inauguráu'l primer teatru de la ópera en San Cassiano Monteverdi, aguiyáu pola entusiasta acoyida del públicu, compunxo una nueva serie d'óperes, de les cualos namái conocemos Il ritorno d'Ulisse in patria (El regresu de Ulises a la patria ) de 1641 y L'incoronazione di Poppea (La coronación de Popea) de 1642. Estes obres, compuestes a la fin de la so vida, contienen escenes de gran intensidá dramática onde la música reflexa los pensamientos y les emociones de los personaxes. Estes partitures influyeron en munchos compositores posteriores ya inda se caltienen nel repertoriu actual.

Monteverdi finó'l 29 de payares de 1643 en Venecia, dexando una estensa obra qu'influyiría en tola música posterior. En celebrándose simultáneamente solemnes exequias na Catedral de San Marcos y en Santa Maria dei Frari, los sos restos fueron soterraos nesta postrera.

Les sos obres suélense clasificar acordies col catálogu Stattkus.

Madrigales[editar | editar la fonte]

Hasta los cuarenta años, Monteverdi trabayó principalmente sobre los sos Madrigales, de los cualos publicó nueve llibros.

  • Llibru 1, 1587: Madrigali a cinque voci (Madrigales a cinco voces).
  • Llibru 2, 1590: Il secondo libro de madrigali a cinque voci (El segundu llibru de madrigales a cinco voces).
  • Llibru 3, 1592: Il terzo llibro de madrigali a cinque voci (El tercer llibru de madrigales a cinco voces).
  • Llibru 4, 1603: Il quarto llibro de madrigali a cinque voci (El cuartu llibru de madrigales a cinco voces).
  • Llibru 5, 1605: Il quintu llibru de madrigali a cinque voci (El quintu llibru de madrigales a cinco voces).
  • Llibru 6, 1614: Il sesto llibro de madrigali a cinque voci (El sestu llibru de madrigales a cinco voces).
  • Llibru 7, 1619: Alcuerdo. Settimo llibru di madrigali (Conciertu. Séptimu llibru de madrigales).
  • Llibru 8, 1638: Madrigali guerrieri, et amorosi con alcuni opuscoli in xenere rappresentativo, che saranno per brevi episodi fra i canti senza xesto. (Madrigales guerreros y d'amor, con delles pequeñes obres de xéneru representativu, que van ser interpretaos ente los cantares ensin aición [teatral]). A esti llibru pertenez Llamentu de la ninfa, una de les sos más célebres obres.
  • Llibru 9, 1651: Madrigali y canzonette a due y tre voci (Madrigales y cantares llixeros a dos y tres voces).

Discografía selecta[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 15 mayu 2020. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118583700. Data de consulta: 16 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]