Cayida de Constantinopla

Coordenaes: 41°01′48″N 28°56′06″E / 41.03°N 28.935°E / 41.03; 28.935
De Wikipedia
Cayida de Constantinopla
Parte de Guerres otomano-bizantines y Guerres otomanes n'Europa
Fecha 6 abril 1453 → 29 mayu 1453 (Gregorianu)
Llugar Constantinopla
Coordenaes 41°01′48″N 28°56′06″E / 41.03°N 28.935°E / 41.03; 28.935
Resultáu Victoria decisiva otomana
Cambeos territoriales • Fin del Imperiu bizantín.
• Constantinopla convertir en capital del Imperiu otomanu.
Belixerantes
Imperiu bizantín

República de Xénova
República de Venecia
Reinu de Sicilia
Estaos Pontificios

Imperio otomanu Desertores turcos[1]
Imperiu otomanu
Comandantes
Imperio bizantín Constantino XI

Imperio bizantín Lucas Notares (executáu)
Imperio bizantín Teófilo Paleólogu
República de Xénova Giovanni Giustiniani Longo[2]

Imperio otomanu Orhan Çelebi (Executáu)[3]
Imperio otomanu Mehmed II

Imperio otomanu Süleyman Baltoğlu

Imperio otomanu Zağanos Pasha
Fuercies en combate
7,000[4]-10,000[5]tropes
26 barcos[6]
160,000;[7][8] 200,000;[2] 300,000[9] soldaos
(estimaciones occidentales de la dómina)
80,000 soldaos[10][11][12]
70 barcos[11]
20 galeres[13]
(estimaciones modernes basaes n'archivos otomanos de la dómina)
100,000-150,000 soldaos[14]
(estimación occidental moderna)
Baxes
4,000 muertos[5][15] Desconocíes, bien altes.
[editar datos en Wikidata]

La cayida de Constantinopla en manes de los turcos otomanos el martes 29 de mayu de 1453 (acordies con el calendariu xulianu) foi un fechu históricu que, na periodización clásica, y según dellos historiadores, marcó'l fin de la Edá Media n'Europa y el fin de la última muerte del Imperiu romanu d'Oriente.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El saquéu de Constantinopla y l'Imperiu llatín[editar | editar la fonte]

L'Imperiu bizantín alredor de 1400.

Puede dicise que'l cayente de Constantinopla, la capital del Imperiu romanu d'Oriente, empezó en 1190 mientres los preparativos de la Tercer Cruzada nos reinos d'Occidente. Los bizantinos, creyendo que nun había posibilidaes de vencer a Saladín (sultán d'Exiptu y Siria y principal enemigu de los cruzaos instalaos en Tierra Santa), decidieron caltenese neutrales. Con esta reticencia bizantina como escusa, y cola cobicia poles ayalgues de Constantinopla como motor, los cruzaos tomaron por asaltu la ciudá en 1204, yá na Cuarta Cruzada, dando orixe al efímeru Imperiu llatín que duró hasta 1261.

Los bizantinos, desaposiaos de la so capital imperial, fundaron nuevos Estaos: l'Imperiu de Nicea, l'Imperiu de Trebisonda y el Despotado d'Epiru seríen los más influyentes. En tantu, el reinu creáu polos cruzaos foi perdiendo territorios. Finalmente, en 1261, l'Imperiu de Nicea, baxu Miguel VIII Paleólogu, reconquistó la ciudá.

Fortalecimientu de les defenses[editar | editar la fonte]

L'ataque de los cruzaos reveló un puntu débil nes defenses de la ciudá. Les poderoses muralles al oeste de la ciudá habíen repelido invasores perses, xermanos, hunos, ávaros, búlgaros y rusos (22 sitios en total) mientres sieglos, pero les muralles a lo llargo del mariniega, sobremanera a lo llargo del Cuernu d'Oru (un estuariu que dixebra Constantinopla de la villa de Pera, al norte) reveláronse fráxiles. Dempués de reconquistar la ciudá, los bizantinos reforzaron les muralles de la mariña y les defenses nos puntos onde precisaben tar abiertes pa la entrada de los navíos a los puertos. Por que nun precisaren esmolecese poles defenses nel Cuernu d'Oru, tendióse una cadena de fierro que cruciaba la boca del estuariu, de forma que nengún navío podría pasar ensin l'autorización de la guardia bizantina.

Nacencia del Imperiu otomanu[editar | editar la fonte]

Inclusive antes de la Cuarta Cruzada, l'Imperiu bizantín venía perdiendo territorios, dende dellos sieglos tras, debíu al emburrie de pueblos y Estaos musulmanes nel Oriente Mediu y n'África. Nos entamos del sieglu XI, una tribu turca procedente del Asia Central y qu'apoderaba una amplia zona de lo que güei ye Oriente Mediu, los selyúcides, empezaron a atacar y conquistar territorios bizantinos n'Anatolia. A la fin del sieglu XIII, los selyúcides yá tomaren cuasi toles ciudaes bizantines d'Anatolia, con esceición d'un puñáu de ciudaes nel noroeste de la península.

Nesta dómina, los Kayi, otru clan seminómada turcu, migrara del Jorasán (nordeste de Persia) escontra l'oeste y, tomando partíu polos selyúcides nuna batalla n'Anatolia contra l'Imperiu mongol, decidió la victoria turca. El sultán selyúcida Kaikubad I, n'agradecimientu, concedió-y a los so líder Ertoğrül un pequeñu territoriu montascosu nel noroeste del imperiu, nes proximidaes del territoriu bizantín llamáu Söğüt. L'Estáu selyúcida empezaba pocu dempués a estremase en pequeños emiratos que nun reconocíen el poder selyúcida nin el mongol. Unu d'estos emiratos, el del clan turca qu'ayudara a los selyúcides, sol mandu d'un líder llamáu Osmán I Gazi (fíu de Ertoğrül y que daría los nome de la dinastía otomana o osmanlí) sería los nucleu orixinariu del futuru Imperiu otomanu.

Los otomanos yá impunxeren la so fuercia al desvalíu Imperiu bizantín, tomando les sos últimes ciudaes asiátiques de Bursa, Nicea y Nicomedia, na rexón de Bitinia. En 1341, cuando morrió l'emperador Andrónico III, l'imperiu quedó en manes de la so esposa Ana, quien nomó al clérigu Xuan VI Cantacuceno como tutor del so fíu Xuan V Paleólogu y correxente d'Ana. En 1343, Cantacuceno declaróse rexente únicu y pidió ayuda militar al entós emir otomanu Orhan I (fíu y socesor de Osmán dende 1326) pa imponer el so dominiu sobre los últimos remanentes del Imperiu bizantín. Ana, entós, determinó que Juan y Cantacuceno seríen coemperadores, el segundu de mayor autoridá sobre'l primeru mientres 10 años, cuando entós gobernaríen como iguales.

Cuando'l reinu de Serbia atacó Tesalónica en 1349, el clérigu y rexente bizantín Cantacuceno pidió per segunda vegada aido a los otomanos. En 1351, Cantacuceno fixo una tercer alianza colos turcos por que lu ayudar na guerra civil provocada ente los sos partidarios y los siguidores del príncipe Juan. Nesti últimu alcuerdu, Cantacuceno prometió a los otomanos la posesión d'una fortaleza del llau européu del estrechu de los Dardanelos. Mentanto, el pasha (príncipe) otomanu Suleimán (fíu primoxénitu de Orhan) decidió reforzar la so posición tomando la ciudá de Galípoli, estableciendo'l control sobre tola península y una base estratéxica pa la espansión del Imperiu otomanu n'Europa. Cuando Cantacuceno esixó la devolución de la ciudá, los otomanos volver en contra de Constantinopla.

Mientres el gobiernu de Xuan V Paleólogu, Bizancio convirtióse un Estáu vasallu de Murad I (segundu fíu y socesor de Orhan dende 1359), ufiertando soldaos pa les campañes de los turcos n'Europa y pagando un tributu añal pa caltener a los turcos lloñe de Constantinopla. Les esixencies turques agraváronse cuando Juan morrió en 1391, y el so fíu Manuel II Paleólogu xubió al tronu, en desacatamientu al sultán otomanu Beyazid I (fíu y socesor de Murad, cayíu en combate contra los serbios na Batalla de Kosovu, 1389).

Los cercos de 1391, 1396 y 1422[editar | editar la fonte]

Ente les nueves esixencies del sultán taba l'establecimientu d'un distritu de mercaderes otomanos en Constantinopla. Como Manuel refugó, Beyazid abarganó la ciudá per tierra. Dempués de 7 meses de sitiu, Manuel Paleólogu venció y los turcos retirar pa les campañes nel norte, contra Serbia y Hungría.

Beyazid convocó a Manuel y a otros reis cristianos del este européu pa una audiencia, onde demostraría les consecuencies pa cualesquier qu'aguantara al sultán. Paleólogu presintió que sería asesináu y refugó la invitación. Dempués d'un segundu refugu en 1396, Beyazid unvió nuevamente'l so exércitu a Constantinopla, escalando y destruyendo los campos redoma a la ciudá y torgando que cualesquier entrara o saliera vivu d'ellí. Constantinopla entá podía cuntar con suministros veníos del mar, una y bones los turcos nun se sofitaron nun cercu marítimu a la ciudá. Asina, Constantinopla aguantó 6 años, hasta que, en 1402, el tarrecible exércitu turcu-mongol de Tamerlán invadió l'Imperiu otomanu pel este y Beyazid viose obligáu a movilizar les sos tropes pa esti nuevu frente, salvándose Constantinopla nel últimu momentu.

Nos dos décades siguientes, Constantinopla viose llibre del xugu otomanu (por cuenta de la derrota y prisión de Beyazid na Batalla de Ankara y la posterior llucha ente los sos fíos Süleyman Çelebi, İsa Çelebi, Mûsa Bey y Mehmed I, de la que salió victoriosu esti postreru) y pudo inclusive recuperar dellos territorios en Grecia, volviéndolos a perder en curtiu. Pero en 1422 Manuel Paleólogu resolvió sofitar a un príncipe otomanu al tronu, imaxinando una tregua duradera nel futuru. El sultán Murad II (fíu de Mehmed I) unvió en respuesta un contingente de 10.000 soldaos p'abarganar Constantinopla una vegada más. Naquel añu, el 24 d'agostu, el sultán ordenó un duru ataque a les muralles y, dempués de delles hores de batalla, ordenó la retirada y, una vegada más, Constantinopla consiguió sobrevivir.

La cayida de Constantinopla[editar | editar la fonte]

Busca de sofitu n'Occidente[editar | editar la fonte]

El cisma ente les Ilesies Romana y Ortodoxa caltuviera a Constantinopla distante de les naciones occidentales y, inclusive mientres los asedios de los turcos musulmanes, nun había consiguíu más qu'indiferencia de Roma y los sos aliaos. Nun últimu intentu d'aproximamientu, teniendo en vista la constante amenaza turca, l'emperador Xuan VIII promovió un concilio en Ferrara, onde se resolvieron rápido les diferencies ente los dos confesiones. Mentanto, l'aproximamientu provocó balasmes ente la población bizantina, estremada ente los que refugaben a la ilesia romana y los que sofitaben la maniobra política de Xuan VIII.

Constantino XI y Mehmed II[editar | editar la fonte]

Mehmed II Fatih

Xuan VIII morriera en 1448 y el so hermanu Constantino XI asumió'l tronu al añu siguiente (mentanto la rexente en Constantinopla foi Elena Dragares, madre de dambos). Yera una figura popular, lluchando na resistencia bizantina nel Peloponeso frente al exércitu otomanu, mas siguía la llinia del so hermanu y predecesor na conciliación de les ilesies oriental y occidental, lo que causaba rocea non solo ente'l cleru bizantín, sinón tamién nel sultán Murad II, que vía esta alianza como una amenaza d'intervención de les potencies occidentales en favor d'aquellos que s'oponíen a la so espansión n'Europa.

En 1451 morrió Murad II y asocedió-y el so nuevu fíu Mehmed II. Primeramente, Mehmed prometió nun entrar nel el territoriu bizantín. Esto aumentó l'enfotu de Constantino que, nel mesmu añu, sintióse abondo seguro como pa esixir el pagu d'una renta añal pa la mantención d'un escuru príncipe otomanu, reteníu como rehén, en Constantinopla. Furiosu, más pol ultraxe que pola amenaza al so pariente en sí, Mehmed II ordenó los preparativos pa un asediu completu a la capital bizantina.

Preparativos[editar | editar la fonte]

Dambos bandos preparar pa la guerra. Los bizantinos, agora cola simpatía de les naciones occidentales, unviaron mensaxeros a diches naciones pidiendo refuerzos y consiguiendo promeses. Trés navíos xenoveses contrataos pol Papa taben en camín con armes y provisiones. El papa tamién unviara al cardenal Isidro con trescientos arqueros napolitanos como'l so guardia personal. Los venecianos mandaron a mediaos de 1453 un refuerzu d'ochocientos soldaos y quince navíos con pertrechos, ente que los ciudadanos venecianos residentes en Constantinopla aceptaron participar na defensa de la ciudá. La capital bizantina recibió coles mesmes refuerzos de los ciudadanos de Pera y de los xenoveses renegaos, ente los cualos taba'l so capitán Giovanni Giustiniani Longo, quien s'encargaría de les defenses de la muralla oriental, y setecientos soldaos. Se aprestaron a la defensa con barriles de fueu griego, armes de fueu y tolos homes y mozos capaces d'empuñar una espada o un arcu.

Pa esa dómina Constantino XI Paleólogu fixera un censu na ciudá pa ver les fuercies disponibles pa la defensa de Constantinopla. La resultancia foi decepcionante: la población apenes llegaba a los cincuenta mil habitantes (na so máxima rellumanza nel sieglu v llegara a mediu millón d'habitantes) y apenes había ente cinco y siete mil soldaos pa la defensa.

Disposición de les fuercies engarraes mientres el cercu de Constantinopla.

Los otomanos, de la mesma, empecipiaron el cercu construyendo rápido una muralla 10 quilómetros al norte de Constantinopla, Anadoluhisari. Mehmed II sabía que los asedios anteriores fracasaren porque la ciudá recibía suministros al traviés del mar y entós trató de bloquiar los dos entraes, la del mar Negru, con una fortaleza armada con trés cañones llamaos bambardas (Rumeli Hisari) nel puntu más estrechu de la vera del Bósforu, y con siquier cientu venticinco navíos ocupando los Dardanelos, el mar de Mármara y l'oeste del Bósforu.

Mehmed tamién axuntó un exércitu envaloráu en cien mil soldaos, ochenta mil de los cualos yeren combatientes turcos profesionales; los demás, reclutes prindaos en campañes anteriores, mercenarios, aventureros, voluntarios d'Anatolia, los "bashi-bazuks" y renegaos cristianos, que seríen emplegaos nos asaltos direutos. Dolce mil d'estos soldaos yeren jenízaros (infantería) y quince mil cipayos (caballería), la élite del exércitu otomanu. Al entamu de 1452, un inxenieru d'artillería húngaro llamáu Orbón ufiertó los sos servicios al sultán. Mehmed fíxo-y responsable de la instalación de los cañones na so nueva fortaleza y la fabricación d'un inmensu cañón de nueve metros de llargor (llamáu gran bombarda), que foi lleváu a les cercaníes de Constantinopla emburriáu per dellos cientos de gües y ausiliáu por un contingente de cien homes a la velocidá de dos quilómetros per día. A toos estos sumábense-yos aquellos qu'animaben a la batalla colos sos tambores y trompetes y que se cuntaben per miles, nun cesando de tocar en nengún de los momentos del asediu, amás del sofitu de los derviches qu'afalaben a destruyir la ciudá.

El sultán prometió a los sos homes que taríen tres díes de pillaje y botín, enardeciendo asina los ánimos ente ellos, amás de prometer qu'aquel que coronara primero la muralla sería nomáu gobernador (bey) d'una de les provincies del Imperiu bizantín[ensin referencies].

L'ataque otomanu[editar | editar la fonte]

La cayida de Constantinopla en 1453. (Representación parisina de 1499)

El sitiu empezó oficialmente'l 7 d'abril de 1453, cuando'l gran cañón disparó'l primer tiru en direición al valle del ríu Lico, xunto a la puerta de San Romanu, qu'enfusaba en Constantinopla por una depresión so la muralla, lo cual faía posible l'allugamientu del cañón nuna parte más alta. La muralla, hasta entós imbatida naquel puntu, nun fuera construyida pa soportar ataques d'artillería, y en menos d'una selmana empezó a vencer, magar ser la meyor arma contra los otomanos, yá que constaba de tres anillos gruesos de muralles con fosos d'ente 30 y 70 metros de fondura. Tolos díes, al anochecer, los bizantinos afletábense fora de la ciudá pa reparar los daños causaos pol cañón con sacos y barriles d'arena, piedres despedazadas de la mesma muralla y empalizadas de madera, mientres los defensores defender colos sos arqueros por aciu llanzamientos de fleches y con ballesteros de dardos. Los otomanos evitaron l'ataque pola mariña, yá que les muralles yeren reforzaes por torres con cañones y artilleros que podríen destruyir tola flota en poco tiempu[ensin referencies]. Por eso, l'ataque inicial acutóse cuasi solamente a un frente, lo que facilitó tiempu y mano d'obra abondes a los bizantinos pa soportar l'asediu.

Al empiezu del cercu, los bizantinos consiguieron dos victories alentadoras. El 12 d'abril, l'almirante otomanu Suleimán Baltoghlu foi refugáu pola armada bizantina al intentar forzar el pasaxe pol Cuernu d'Oru. Seis díes dempués, el sultán intentó un ataque a la muralla estropiada nel valle del Lico, pero foi ganáu por un contingente menor, anque meyor armáu, de bizantinos al mandu de Giustiniani.

El 20 d'abril los bizantinos columbraron los navíos unviaos pol Papa, amás d'otru navío griegu con granu de Sicilia, que travesaron el bloquéu de los Dardanelos cuando'l sultán movió los sos navíos escontra'l mar de Mármara. Baltoghlu intentó interceptar los navíos cristianos, pero vio que la so flota podía ser destruyida polos ataques de fueu griego refundiáu sobre les sos embarcaciones. Los navíos llegaron con ésitu al Cuernu d'Oru y Baltoghlu foi humildáu públicamente, foi ordenada la so execución (que foi perdonada) pero perdió tolos sos títulos y tierres.

El 22 d'abril, el sultán solmenó un golpe estratéxicu a les defenses bizantines cola ayuda de la maniobra escurrida pol so xeneral Zaganos Pasha[ensin referencies]. Imposibilitaos pa travesar la cadena que cerraba'l Cuernu d'Oru, el sultán ordenó la construcción d'un camín de rodadura al norte de Pera, por onde les sos navíos podríen ser emburriaos per tierra, evitando la barrera. Colos navíos asitiaos nun nuevu frente, los bizantinos nun tendríen recursos pa reparar dempués les sos muralles. Ensin eleición[ensin referencies], los bizantinos viéronse forzaos a contraatacar y el 25 d'abril intentaron un ataque sorpresa a los turcos nel Cuernu d'Oru, pero fueron afayaos por espíes y executaos. Los bizantinos, entós, degollaron a 260 turcos cautivos y refundiaron los sos cuerpos sobre les muralles del puertu.

Bombardeados diariamente en dos frentes, los bizantinos raramente yeren atacaos polos soldaos turcos. El 7 de mayu, el sultán intentó un nuevu ataque al valle del Lico, pero foi nuevamente repelido. A la fin del día, los otomanos empezaron a mover una gran torre d'asediu, pero mientres la nueche un comandu bizantín se escabulló ensin ser afayáu polos escuches turcos y prendió fueu a la torre de madera. Los turcos tamién intentaron abrir mines per debaxo de les muralles, pero los griegos consiguieron contraminar tres galeríes turques con diversu ésitu. Colos impautos de los cañones, les muralles sufríen grandes fiendes por onde enfusaben los jenízaros, que pa salvar los fosos dedicar a recoyer cañes, toneles, amás de los bloques de piedra de les muralles derruidas, pa rellenar los fosos y poder enfusar pa lluchar cuerpu a cuerpu colos bizantinos.

La mano d'obra taba sobrecargada, los soldaos cansaos y los recursos arralecíen. El mesmu Constantino XI coordinaba les defenses, inspeccionaba les muralles y animaba a les tropes por tola ciudá[ensin referencies].

Malos presaxos[editar | editar la fonte]

La resistencia de Constantinopla empezó a aparrar cuando suplió l'afandu causáu por una serie de malos presaxos[ensin referencies]. Na nueche del 24 de mayu hubo un eclís llunar, recordando a los bizantinos una antigua profecía[ensin referencies] de que la ciudá namái aguantaría mientres la Lluna rellumara nel cielu. A otru día, mientres una procesión, unu de los iconos de la Virxe María cayó al suelu. Depués, de sópitu, una torbonada d'agua y xarazo anubrió les cais. Los navíos prometíos polos venecianos inda nun habíen llegáu y la resistencia de la ciudá taba a la llende.

Coles mesmes, los turcos otomanos encaraben los sos propios problemes. El costu pa sostener un exércitu de 100.000 homes yera bien grande y los oficiales comentaben la ineficiencia de les estratexes del sultán hasta entós[ensin referencies]. Mehmed II viose obligáu[ensin referencies] a llanzar un ultimátum a Constantinopla: los turcos perdonaríen les vides de los cristianos si l'emperador apurría la ciudá. Como alternativa, prometió llevantar el cercu si Constantino pagaba un pesáu tributu que xubía a cien mil besantes d'oru al añu. Como les arques taben vacíes dende'l saquéu de la Cuarta Cruzada[ensin referencies], Constantino viose obligáu[ensin referencies] a refugar la ufierta y Mehmed, a llanzar un ataque rápido y decisivo.

L'asaltu final[editar | editar la fonte]

Restos de les muralles de Constantinopla.

Mehmed ordenó que les tropes folgaren el 28 de mayu pa preparar pal asaltu final al otru día, yá que los sos astrólogos profetizáren-y que'l día 29 sería un día nefastu pa los infieles[ensin referencies]. Per primer vegada en cuasi dos meses, nun s'oyó'l ruiu de los cañones nin de les tropes en movimientu. Pa romper el silenciu y llevantar la moral nel momentu decisivu, toles ilesies de Constantinopla tocaron les campanes mientres tol día[ensin referencies]. L'emperador y el pueblu[ensin referencies] rezaron xuntos en Santa Sofía per última vegada, antes d'ocupar los sos puestos p'aguantar l'asaltu final, que se produció antes del amanecer.

Mientres esa madrugada del 29 de mayu de 1453, el sultán otomanu Mehmed llanzó un ataque total a les muralles, compuestu principalmente por mercenarios y prisioneros[ensin referencies], concentrando l'asaltu nel valle del Lico. Mientres dos hores, el contingente principal de mercenarios europeos foi repelido polos soldaos bizantinos sol mandu de Giustiniani, provistos de meyores armes y armadures y protexíos poles muralla. Pero coles tropes cansaes, tendríen agora qu'encarar al exércitu regular de 80.000 turcos.

L'exércitu turcu atacó mientres más de dos hores, ensin vencer la resistencia bizantina. Entós fixeron espaciu pal gran cañón, qu'abrió una fienda na muralla pola cual los turcos concentraron el so ataque. Constantino en persona coordinó una tira humana que caltuvo a los turcos ocupaos mientres la muralla yera reparada. El sultán, entós, fixo usu de los jenízaros, qu'engataben la muralla con escaleres. Sicasí, tres una hora de combates, los jenízaros inda nun consiguieren entrar a la ciudá.

Colos ataques concentraos nel valle del Lico, los bizantinos cometieron la imprudencia[ensin referencies] de dexar la puerta de la muralla noroeste (la Kerkaporta) semiabierta. Un destacamentu jenízaro otomanu enfusó pellí ya invadió l'espaciu ente les muralles esterna ya interna, y munchos d'ellos finaron al cayer al foso. Dizse que'l primeru en llegar foi un gran soldáu llamáu Hassan, que morrió por una agua de fleches bizantines. Nesi momentu, el comandante Giovanni Giustiniani Longo foi mancáu y foi sacupáu apresuradamente escontra un navío. Constantino, avisáu darréu del fechu, foi escontra él y quixo convencer de nun alloñar del llugar, faló-y de la importancia de caltenese como fora nel campu de batalla, pero'l xenovés albidraría la gravedá del asuntu y lamentablemente caltúvose firme nel so deséu de retirase pa ser atendíu. Cuando'l restu de los soldaos xenoveses vieron que se llevaben al so capitán, pasó lo que yera d'esperar[ensin referencies]: se desmoralizaron y desertaron de los sos puestos na muralla siguiendo'l camín del so capitán, xusto nel precisu momentu en que arreciaban les fuercies de los jenízaros nel llugar.

Ensin el so lideralgu, los soldaos romanos llucharon desordenadamente contra los disciplinaos turcos[ensin referencies]. La muerte de Constantino XI ye una de les lleendes más famoses del asaltu, una y bones l'emperador lluchó hasta la muerte[ensin referencies] nes muralles tal que prometiera a Mehmed II cuando esti ufiertó-y el gobiernu de Mistra en cuenta de la rindición de Constantinopla. Degolláu, la so cabeza foi prindada polos turcos, ente que'l so cuerpu yera soterráu en Constantinopla con tolos honores[ensin referencies].

Giustiniani tamién morrería más tarde, por causa de les firíes, na islla griega de Quíos, onde s'atopaba fondiada la prometida escuadra veneciana a la espera de vientos favorables.

Conquista polos otomanos[editar | editar la fonte]

Mehmed II designó a Gennadio II nuevu patriarca de Constantinopla. [16]

Mehmed II entró na ciudá pela tarde, xunto a los sos xenerales Zağanos Pasha y Mahmud Pasha, y ordenó que la catedral (Santa Sofía) fora convertida en mezquita. Los bizantinos fueron autorizaos pa morar na ciudá so l'autoridá d'un nuevu patriarca, el teólogu Jorge Scolarios, qu'adoptó'l nome de Genadio II, designáu por el mesmu sultán por que nun hubiera revolver.[ensin referencies]

Cometiéronse asesinatos, tortures, violaciones, y saquéu per trés díes talo como como prometiera Mehmed II nos díes previos a los sos soldaos, inclusive el sultán ordenó al megaduque bizantín Lucas Notares qu'apurriera al so dos fíos menores por que lu sirvieren d'efebos nos sos deseos pedófilos, y al negase'l megaduque, Mehmed II mandó asesinar a los sos dos fíos en presencia del so padre y darréu executalo.

Constantinopla pasó a ser la capital del Imperiu otomanu y Mehmed II declaró emperador romanu (en turcu antiguu otomanu Kayzer-i Rum).

Implicaciones[editar | editar la fonte]

La cayida de Constantinopla causó una gran conmoción n'Occidente, y pensábase que yera'l principiu del fin del cristianismu[ensin referencies]. Tuvo una gran implicación simbólica, pos foi vista como la superioridá d'una relixón frente a otra.Llegar a empecipiar conversaciones pa formar una nueva cruzada que lliberara Constantinopla del xugu turcu, pero nenguna nación pudo dexar tropes naquel tiempu. Los mesmos xenoveses entainar a presentar los sos respetos al sultán y asina pudieron caltener los sos negocios en Pera por dalgún tiempu. Con Constantinopla, y per ende el Bósforu, so dominiu musulmán, el comerciu ente Europa y Asia tornó sópitamente[ensin referencies]. Nin per tierra nin per mar los mercaderes cristianos consiguiríen pasaxe pa les rutes que llevaben a la India y a China, d'onde proveníen les especies usaes pa caltener los alimentos, amás d'artículos de luxu, y escontra onde se destinaben les sos mercancíes más pervalibles.

D'esta manera, les naciones europees empecipiaron proyeutos pal establecimientu de rutes comerciales alternatives. Portugueses y castellanos aprovecharon la so posición xeográfica xunto al océanu Atlánticu pa tratar de llegar a la India per mar. Los portugueses trataron de llegar a Asia circunnavegando África, intentu que remató col viaxe de Vasco da Gama ente 1497-1498. Tocantes a Castiella, los Reis Católicos financiaron la espedición del navegante Cristóbal Colón, quien vía una posibilidá de llegar a Asia pel oeste, al traviés del Océanu Atlánticu, intentu que remató en 1492 col Descubrimientu d'América, dando entamu al procesu d'esploración y colonización del Nuevu Mundu. Los dos países, otrora con influencia relativa nel escenariu políticu européu, ocupaos como tuvieren na Reconquista, convertir nel sieglu XVI nes naciones más poderoses del mundu, creando según Immanuel Wallerstein, el sistema modernu mundial.

Amás, nel terrén de lo político, la conquista de Constantinopla xeneró una única entidá alministrativa pa un territoriu dafechu otomanu. Esto creó un imperiu central d'una fortaleza a la cual Europa, estremada, nun podía presentar respuesta.[17] Coles mesmes, dexó en claro la precariedá de los métodos de guerra europeos frente a la meyora de los turcos. La gran diferencia dar nel usu de l'artillería, debíu al manexu de la pólvora que los turcos adquirieron.

Nel terrén económicu, los florentinos, llueu establecieron bones rellaciones col sultán. Fueron los sos favoritos ente los italianos y sentía una almiración especial escontra la familia de los Médicis. Los ragusanos tuvieron a puntu d'abrir un consuláu ellí, en condiciones bien favorables, axustaes col emperador Constantino. Afortunadamente pa ellos, hubo demorances alministratives y asina nun tuvieron implicaos nel sitiu de Constantinopla. Con tou, hubieron d'esperar cinco años antes de poder axustar un conveniu comercial col sultán. Dende entós representaron un papel primordial nel comerciu del Oriente.Pa munchos cristianos piadosos la prontitud de les ciudaes mercantiles pa traficar col infiel paeció-yos una traición de la fe. Veneciasobremanera taba desempeñando un papel equívocu, procurando entamar, per un sitiu, una cruzada contra los turcos y por otru unviando embaxaes amistoses al sultán pa salvaguardar el so comerciu.[18] Esta contradicción que se ve en Venecia, foi munches vegaes lo que rixó a Europa mientres la Edá Moderna: la preponderancia de los intereses políticu y económicu sobre lo relixoso.

Tocantes a los tresformamientos sociales, como inda nesi tiempu los otomanos amosaben cierta tolerancia escontra les relixones de los imperios qu'absorbíen, dellos cristianos de talentu empezaron a allegar a Constantinopla y convirtiéronse al Islam pa faer progresar les sos carreres[ensin referencies], sabedores de que'l sultanatu amosábase resabiáu a la de promover a los sos propios súbditos a cargos alministrativos o militares. Estos migrantes, xeneralmente calteníen la opinión de que los otomanos teníen un altu nivel de bienestar material.[19]

Na lliteratura[editar | editar la fonte]

Stefan Zweig trató, ente otros acontecimientos históricos, la conquista de Constantinopla polos turcos en Momentos estelares de la humanidá, sol títulu «La conquista de Bizancio».

Per otra parte, Steven Runciman, reputáu historiador británicu, recoyó esti episodiu históricu na so obra La cayida de Constantinopla 1453.[20] Mentóse que l'asediu a la ciudá pudo inspirar a Tolkien pa escribir dellos pasaxes de El Señor de los Aniellos.[20]

Nel cine[editar | editar la fonte]

La conquista de Constantinopla ye la tema principal de la película turca Fetih 1453, estrenada en 2012 y que se convirtió na producción cinematográfica más vista de la historia del país.[21][22]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. "1453'de İstanbul'o Fatih'y karşı savunan Osmanlı Şehzadesi kim?". blogue.milliyet.com.tr. Llográu'l 13 de febreru de 2016.
  2. 2,0 2,1 Pertusi, Agostino, ed. (1976). La Caduta di Costantinopoli. Fondazione Lorenzo Valla: Verona. (An anthology of contemporary texts and documents on the fall of Constantinople; includes bibliographies and a detailed scholarl comment).
  3. Nicol, Donald M. (1999). Bizans'ın Son Yüzyılları (1261–1453). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. ISBN 975-333-096-0 s.418-420.
  4. Runciman, Steven (1965). The Fall of Constantinople, 1453. Cambridge: Cambridge University Press, p. 85. ISBN 0-521-39832-0
  5. 5,0 5,1 Jorgensen, Christer. Grandes batalles. Los combates más trascendentes de la Hestoria, editorial Parragon Books, 2007 (2009 versión n'español), p. 101-107. ISBN 978-1-4075-5248-4
  6. Nicolle, David (2000). Constantinople 1453: The end of Byzantium. Oxford: Osprey Publishing. p. 45. ISBN 1-84176-091-9
  7. Chronicles of George Sphrantzes; Greek text is reported in A. Mai, Classicorum auctorum y Vaticanis codicibus editorum, tome IX, Romae 1837, páxs. 1–100
  8. Pears, Edwin, The Destruction of the Greek Empire.
  9. Leonardo di Chio, Carta, 927B: "three hundred thousand and more".
  10. Norwich, John Julius (1997). A Short History of Byzantium. New York: Vintage Books.
  11. 11,0 11,1 Nicolle, David (2000). Constantinople 1453: The end of Byzantium. Osprey Publishing, p. 44. ISBN 1-84176-091-9
  12. İnalcık, Halil (2008), Osmanlı İmparatorluğo Klasik Çağ (1300-1600).
  13. Uyar, Mesut; Erickson, Edward J. (2009). A military history of the Ottomans: from Osman to Atatürk. Santa Bárbara: Praeger. p. 37. ISBN 978-0-275-98876-0
  14. Jorgensen, Christer. Grandes batalles. Los combates más trascendentes de la Hestoria, editorial Parragon Books, 2007 (2009 versión n'español), páxs. 103. ISBN 978-1-4075-5248-4
  15. Phrantzes, The Fall of the Byzantine Empire.
  16. Aubert, Roger (1964). Nueva historia de la Ilesia. Ediciones Cristiandad, páx. 370. ISBN 8470572229, 9788470572227.
  17. Salinas Gaete, Sebastián (2005). «Significáu de la cayida de Constantinopla pal Imperiu Otomanu». Revista Añal d'estudios griegos, bizantinos y neohelénicos (24). ISSN 0716-2138. http://www.estudiosarabes.uchile.cl/centro_recursos/material_estudio/cultura/modulo_08/caida_de_constantinopla.pdf. Consultáu'l 12/12/15. 
  18. Runciman, Steven (1973). La Cayida de Constantinopla. Espasa-Calpe, páx. 94-95. Consultáu'l 12/12/15.
  19. Hale, John (1993). La civilización de la Renacencia n'Europa, 1450-1620. Barcelona: Crítica, páx. 49-50.
  20. 20,0 20,1 Antón, Jacinto (13 de xineru de 2007). «El día qu'acabó tou». El País. https://elpais.com/diario/2007/01/13/babelia/1168647432_850215.html. Consultáu'l 11 d'avientu de 2013. 
  21. http://www.hispanatolia.com/seccion/2/id_cat,9/id,15327/-1453-la conquista-convertir en-la-pelicula-mas-vista-de-la hestoria-de-turquia
  22. Bilefsky, Dan (15 de payares de 2012). «"Conquista 1453" engafa'l nuevu arguyu turco». Clarín. http://www.revistaenie.clarin.com/escenarios/television/Conquist-145-engafa-el-nuevu-arguyu-turco_0_811119100.html. Consultáu'l 12 d'avientu de 2013. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Runciman, Steven, La cayida de Constantinopla,1453, Editorial Espasa-Calpe, 1973, 137 pp. ISBN 84-933656-2-9
  • Waltari, Mika: El sitiu de Constantinopla: la cayida del Imperiu bizantín, coleición Narratives Hestóriques, Editorial Edhasa, Barcelona, España, 2004. ISBN 84-350-0594-1
  • Zweig, Stefan. Momentos estelares de la humanidá. Ed. Cantil, Barcelona (2002). ISBN 84-95359-92-8
  • Salinas Gaete, Sebastián, "Significáu de la cayida de Constantinopla pal imperiu otomanu" en Revista Añal d'Estudios griegos, bizantinos y neohelénicos, Non. 24, 2005,125-138 pp.
  • Hale, John, La civilización de la Renacencia n'Europa, 1450-1620, Barcelona, Crítica, 1993, 608 pp.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Robert de Clari: La conquista de Constantinopla (Li estoires de chiaus qui conquisent Coustantinoble). Ed. de 1868 de Paul-Édouard-Didier Riant (1836 -1888).
    • Testu en francés antiguu, con introducción y anotaciones en francés modernu, nel sitiu de Philippe Remacle.