Cadena trófica

De Wikipedia
Cadena trófica
consumer–resource interactions (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Exemplos de cadenes trófiques terrestre y marina.

La cadena trófica (del griegu trophos, alimentar, nutrir)[1] describe'l procesu de tresferencia de sustancies nutritives al traviés de les distintes especies d'una comunidá biolóxica,[2] nel que cada unu alimentar del precedente y ye alimentu del siguiente. Tamién conocida como cadena alimenticia o cadena alimentaria, ye la corriente d'enerxía y nutrientes que s'establez ente les distintes especies d'un ecosistema en rellación cola so nutrición.

Eslabones[editar | editar la fonte]

Nuna cadena trófica, cada eslabón (nivel tróficu) llogra la enerxía necesaria pa la vida del nivel darréu anterior; y el productor llograr al traviés del procesu de fotosíntesis por aciu el cual tresforma la enerxía llumínica n'enerxía química, gracies al sol, agua y sales minerales. D'esta miente, la enerxía flúi al traviés de la cadena de forma llinial y ascendente.

Nesti fluxu d'enerxía produz una gran perda de la mesma en cada trespasu d'un eslabón a otru, polo cual un nivel de consumidor altu (ej: consumidor terciariu) va recibir menos enerxía qu'unu baxu (ej: consumidor primariu).

Dada esta condición de fluxu d'enerxía, el llargor d'una cadena nun va más allá de consumidor terciariu o cuaternariu.

Desapaición d'un eslabón[editar | editar la fonte]

Una cadena alimentaria en sentíu estrictu, tien delles desventaxes en casu de sumir un eslabón:

  1. Van Sumir con él los eslabones posteriores que dependan direutamente del mesmu, pos se van quedar ensin alimentu y ensin la enerxía necesaria pa sofitase.
  2. Se superpoblará el nivel darréu anterior, por cuenta de que yá nun esisten los sos depredadores.
  3. Se desequilibrarán los niveles inferiores y los niveles allegantes pola falta de competencia ente esa especie y la que compón l'eslabón desapaecíu.

Elementos de la cadena trófica[editar | editar la fonte]

Nuna biocenosis o comunidá biolóxica esisten:

  • Productores primarios, autótrofos, qu'utilizando la enerxía solar (fotosíntesis) o reacciones químiques minerales (quimiosíntesis), llogren la enerxía necesaria pa fabricar materia orgánico a partir de nutrientes inorgánicos que tomen del aire y del suelu.
  • Consumidores, heterótrofos, que producen los sos componentes a partir de la materia orgánico procedente d'otros seres vivos. Les especies consumidores pueden ser, si clasificar pola modalidá d'esplotación del recursu:
    • Depredadores y pecoreadores. Organismos qu'inxeren el cuerpu de les sos preses, enteru o en parte. Esta actividá puede llamase y llámase dacuando predación, pero ye más común ver usáu esti términu solu pa l'actividá de los carnívoros, esto ye, los consumidores de segundu orde o cimeru (ver más embaxo).
    • Descomponedores o degradadores. Los primeres son aquellos organismos saprótrofos, como bacteries y fungos, qu'aprovechen los residuos per mediu de dixestión esterna siguida d'absorción (osmotrofia). Los detritívoros son dellos protistas y pequeños animales, que taramien (fagotrofia) los residuos sólides qu'atopen nel suelu o nos sedimentos del fondu, según animales grandes que s'alimenten de cadabres, que ye a los que puede llamase puramente carroñeros.
    • Parásitos. Los parásitos estremar de los depredadores en que nun maten a los animales de que s'alimenten. Pueden ser depredados, de la mesma, como lo son los parásitos de los grandes herbívoros africanos, taramiaos por picabueyes y otres aves. Tamién pueden tener los sos propios parásitos, de manera que cada parásitu primariu pue ser la base d'una cadena trófica especial de parásitos de distintos órdenes. Los parasitoides son un tipu especial de parásitos, que termina matando a la so presa o güéspede.
Cadena trófica.
  • Si esaminamos el nivel tróficu más altu d'ente los organismos esplotaos por una especie, vamos atribuyir a esta un orde na cadena de tresferencies, según el númberu de términos que tengamos que cuntar dende'l principiu de la cadena:
    • Consumidores primarios, los fitófagos o herbívoros. Taramien a los organismos autótrofos, principalmente plantes o algues, alimentar d'ellos de forma parásita, como faen por casu los pulgones, son comensales o simbiontes de plantes, como les abeyes, o s'especialicen en taramiar los sos restos muertos, como los ácaros oribátidos o los milpiés.
    • Consumidores secundarios, los zoófagos o carnívoros, que s'alimenten direutamente de consumidores primarios, pero tamién los parásitos de los herbívoros, como por casu l'ácaru Varroa, que parasita a les abeyes melíferas.
    • Consumidores terciarios, los organismos qu'inclúin de forma habitual consumidores secundarios na so fonte d'alimentu. Nesti capítulu tán los animales dominantes nos ecosistemes, sobre los qu'inflúin nuna midida bien cimera a la so contribución, siempres escasa, a la biomasa total. Nel casu de los grandes animales cazadores, que peracaben inclusive otros depredadores, correspuénde-yos ser llamaos superpredadores (o superdepredadores). N'ambientes terrestres son, por casu, les aves de presa y los grandes felíns y cánidos. Estos siempres fueron consideraos como una amenaza pa los seres humanos, por carecer direutamente'l so predación o pola competencia polos recursos de caza, y fueron esterminaos de manera, de cutiu, sistemática y llevaos a la estinción en munchos casos. Nesti capítulu entraríen tamién, amás de los predadores, los parásitos y comensales de los carnívoros.
    • En realidá puede haber hasta seis o siete niveles tróficos de consumidores, escasamente más, formando como vimos non solo cadenes basaes na predación o captura direuta, sinón nel parasitismu, el mutualismo, el comensalismo o la descomposición.

Ye de notar, qu'en munches especies distintes, categoríes d'individuos pueden tener distintes maneres de nutrise, qu'en dellos casos asítiase en distintos niveles tróficos. Por casu les mosques de la familia Sarcophagidae, son pañadores de néctar y otros líquidos azucarados mientres la so vida adulta, pero mientres son queresas (bárabos) la so alimentación típico ye a partir de cadabres (tán ente los viérbenes” que se desenvuelven mientres la podrizu). Los anuros (xaronques y sapos) adultos son carnívoros, pero los sos bárabos, les cucharapes, ruquen les piedres pa llograr algues. Nos mosquitos (familia Culicidae), tabanes (familia Tabanidae) y otros les femes son parásites hematófages d'animales, pero los machos empleguen el so aparatu bucal picador p'alimentase de materia vexetal, como cazumbre.

Pirámides trófiques[editar | editar la fonte]

La pirámide trófica ye una forma especialmente astracta de describir la circulación d'enerxía na biocenosis y la composición d'esta. Basar na representación desigual de los distintos niveles tróficos na comunidá biolóxica, porque siempres ye más la enerxía movilizada y la biomasa producida por unidá de tiempu, cuanto más baxu ye'l nivel tróficu.

Pirámide d'enerxía nuna comunidá acuática. N'ocre, producción neta de cada nivel; n'azul, respiración; la suma, a la izquierda, ye la enerxía asimilada.
  • Pirámide d'enerxía: En teoría, nada llenda la cantidá de niveles tróficos que puede sostener una cadena alimentaria sicasí, hai un problema. Solo una parte de la enerxía almacenada nun nivel tróficu pasa al siguiente nivel. Esto debe a que los organismos usen gran parte de la enerxía que peracaben pa llevar a cabu los sos procesos vitales, como respiración, movimientu y reproducción. El restu de la enerxía lliberar al mediu ambiente en forma de calor: Solo un 10 % de la enerxía disponible dientro d'un nivel tróficu tresferir a los organismos del siguiente nivel tróficu. Por casu un décimu de la enerxía solar captada pola yerba termina almacenada nos texíos de les vaques y otros animales que pastien. Y solo un décimu d'esa enerxía, esto ye, 10 % del 10 %, o 1 % en total, tresferir a les persones que comen carne de vaca. Por ello cuantos más niveles esistan ente'l productor y el consumidor del nivel más altu nel ecosistema, menor va ser la enerxía que quede de la cantidá orixinal.[3]
  • Pirámide de biomasa: la cantidá total de texíu vivo dientro d'un nivel tróficu denominar biomasa. La biomasa suel espresase en términu de gramos de materia orgánico per área unitaria. Una pirámide de biomasa representa la cantidá d'alimentu potencial disponible pa cada nivel tróficu nun ecosistema.[3]
  • Pirámides de númberos: les pirámides ecolóxiques tamién pueden basase na cantidá d'organismos individuales de cada nivel tróficu. En dellos ecosistemes, como ye'l casu de la pradería, la forma de la pirámide de númberos ye igual a les pirámides d'enerxía y biomasa. Sicasí, non siempres ye asina. Por casu, en cuasi tolos montes hai menos productores que consumidores. Un árbol tien una gran cantidá d'enerxía y biomasa, pero ye un solu organismu. Munchos inseutos viven nel árbol, pero tienen menos enerxía y biomasa. Por ellos, la pirámide de númberos del ecosistema forestal, nun se paez en nada a una pirámide normal.[4]

Tamién se suel manifestar esti fenómenu indireutamente cuando se censen o recuenten los individuos de cada nivel, pero equí les esceiciones son más frecuentes y tienen que ver coles grandes diferencies de tamañu ente los organismos y colos distintos tiempos de xeneración, dando llugar a pirámides invertíes. Asina en dellos ecosistemes los miembros d'un nivel tróficu pueden ser muncho más avolumaos y/o de ciclu vital más llargu que los que dependen d'ellos. Ye'l casu que reparamos por casu en munches selves ecuatoriales onde'l productores primarios son grandes árboles y los principales fitófagos son formigues. Nun casu asina'l númberu más pequeñu presentar el nivel tróficu más baxu. Tamién s'invierte la pirámide d'efectivos cuando les biomases de los miembros consecutivos son asemeyaos, pero'l tiempu de xeneración ye muncho más curtia nel nivel tróficu inferior; un casu asina puede dase n'ecosistemes acuáticos onde'l productores primarios son cianobacteries o nanoprotistas.

Rellación ente la enerxía y los niveles tróficos[editar | editar la fonte]

Nesta socesión d'etapes nes qu'un organismu aliméntase y ye taramiáu, la enerxía flúi dende un nivel tróficu a otru. Les plantes verdes o otros organismos que realicen la fotosíntesis utilicen la enerxía solar pa ellaborar hidratos de carbonu pa les sos propies necesidaes. La mayor parte d'esta enerxía química procesar nel metabolismu y piérdese en forma de calor na respiración. Les plantes converten la enerxía restante en biomasa, sobre'l suelu como texíu maderizo y herbal y so esti como raigaños. A lo último, esti material, que ye enerxía almacenada, tresferir al segundu nivel tróficu qu'abarca los herbívoros que pastien, los descomponedores y los que s'alimenten de detritos.

Magar, la mayor parte de la enerxía asimilada nel segundu nivel tróficu perder de nuevu en forma de calor na respiración, una porción convertir en biomasa. En cada nivel tróficu los organismos converten menos enerxía en biomasa que la que reciben. Poro, cuantos más pasos producir ente'l productor y el consumidor final, la enerxía que queda disponible ye menor.

Escasamente esisten más de cuatro eslabones, o cinco niveles, nuna rede trófica. Col tiempu, tola enerxía que flúi al traviés de los niveles tróficos perder en forma de calor. El procesu per mediu del cual la enerxía pierde la so capacidá de xenerar trabayu útil denominar la entropía.

Les plantes llogren la enerxía direutamente del Sol per mediu de la fotosíntesis. Los animales llogren la enerxía a partir del alimentu qu'inxeren, seya vexetal o animal. Por aciu la respiración, tantu les plantes como los animales aprovechen la enerxía, pero estenen parte d'ella en forma de calor, que pasa al mediu esternu. Poro, el fluxu d'enerxía que traviesa un ecosistema ye unidireccional.

Dellos microorganismos tresformen la materia orgánico muerta en sales minerales. Los sales son aprovechaes polos organismos autótrofos, y los organismos autótrofos son inxeríos polos heterótrofos. Dempués, tantu los organismos autótrofos como los heterótrofos muerren y los sos restos son tresformaos polos microorganismos, empezando de nuevu'l ciclu. Asina, pos, la materia circula nel ecosistema de manera cíclica.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Rede trófica

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Plantía:LSJ
  2. [1]Manual abecedariu ecolóxicu: la más completa guía de términos ambientales. Escritu por Néstor Julio Fraume, Alberto Palomino Torres, Marcela Ramírez-Aza, Fundación Hogar Xuveniles Llabradores. Páx.51. books.google.es
  3. 3,0 3,1 Miller, Kenneth (2004). «3», Biologia. Massachusetts: Prentice Hall, páx. p.72. ISBN 0-13-115538-5.
  4. Miller, Kenneth (2004). «3», Biologia. Massachusetts: Prentice Hall, páx. p.73. ISBN 0-13-115538-5.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • "Food chain" A Dictionary of Zoology. Ed. Michael Allaby. Oxford University Press, 1999. Oxford Reference Online. Oxford University Press. University of Utah. 22 de payares de 2007
  • "Conciencia" Grupu Editorial Norma,2007.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]