Buñuelo

De Wikipedia
Buñuelo
Nome Buñuelo
Procedencia Al-Ándalus
Procedencia Al-Ándalus
Detalles
Ingredientes güevu
Más información
Gastronomía cocina latinoamericana (es) Traducir y gastronomía d'España
[editar datos en Wikidata]
Buñuelo de calabaza

El buñuelo ye una masa de farina de trigu que se tuesta n'abondosu aceite. El buñuelo yera consumíu por cultures mesoamericanes como los Azteques y los Mayes en diverses celebraciones. Orixinalmente facese con maíz o frijol y na dómina de la conquista empezosea utilizar la farina[¿cuál?]. La masa puede entemecese con agua, lleche, güevu o lleldu. Pueden llevar un rellenu que puede ser duce o saláu, por casu mazana o pexe.

Introducción[editar | editar la fonte]

Variante industrial del buñuelo tradicional de Méxicu

Ye una preparación bien antigua de la cocina mediterránea. Catón el Vieyu incluyó una receta de buñuelos, col nome de "globos", nel so llibru De Agri Cultura, escritu nel II s. e.C. Nesa receta, entemécense farina y quesu, fáense boles que se tuesten y úntense de miel y granes d'amapola pa sirvilos.[1]

En ciertos países d'América Llatina, como Colombia, Cuba, Ecuador y Méxicu, los buñuelos formen parte de la cena de Navidá, al pie de les natielles. En Colombia, por casu, suelse xuntar una midida de quesu fresco molíu, güevos, almidón de maíz (o maicena) con un pocu d'almidón de yuca y azucre. Toos estos ingredientes entemécense y tuéstense, hasta doralos. En Cuba ye costume igualos cola masa de la yuca. Son duces típicos en celebraciones señalaes, como'l Día de Tolos Santos, Pascua o les Falles de Valencia (España).

Hai un tipu de buñuelos en forma de bola y especialmente llixeros que se llamen buñuelos de vientu, pola so llixereza y porque suelen contener grandes burbuyes d'aire dientro. Suelse aprovechar el buecu interior pa rellenalos de crema, y nesi casu llámense buñuelos de crema. Otros buñuelos ensin crema son, por casu, los buñuelos del Empordà, que tienen forma d'aníu. En Cataluña, en Valencia y nes islles Baleares hai munchos tipos de buñuelos duces rellacionaos con diverses fiestes; dalgunos pueden incluyir na so masa pataca (papa), boniato (batata), quesu, figos secos, etcétera. N'otres rexones españoles fáense porres y churros, amás de buñuelos. Otra pasta frito típica de Pascua n'España son les flores.

Amás de los buñuelos duces, na península ibérica tamién suel habelos salaos; los más frecuentes son los buñuelos de bacaláu, anque pueden faese de gambes o otros pexes; y los de verdures, xeneralmente de berenxena; de calabacín, o d'otros ingredientes. En Guaranda, Ecuador, prepárense como una especie de pan, fechos cola yemes de güevos; sírvense fríos, acompañaos de miel fecho de panela.

Orixe históricu[editar | editar la fonte]

La primer sociedá, dempués de la romana, que consumió buñuelos foi la morisca. Los sos ciudadanos, xente de medios humildes, qu'habitaben los territorios del Sur de la península ibérica y ocupaben puestos de trabayu de baxa categoría, desempeñaben tamién l'oficiu de vendedores ambulantes de buñuelos. En Sevilla y Granada, yeren postre típicu los buñuelos tostaos n'aceite cubiertos de miel. Per otru llau, esta especialidá foi adoptada polos xitanos tres la espulsión morisco y perpetuao hasta l'actualidá.

En dellos países americanos, como Colombia y Méxicu, los buñuelos sirvense en Navidá; en Colombia ye habitual preparalos con un amiestu de güevos, quesu molíu, farina de maíz y azucre; en Méxicu ye bien común atopalos en toles feries populares. N'Estaos Xuníos conócense como "orejas  d'elefante".

Variantes[editar | editar la fonte]

Arxentina[editar | editar la fonte]

N'Arxentina, los buñuelos son frutos de sartén, xeneralmente de forma redonda , qu'amás de ser fechos con farina pueden ser fechos con agregos (por casu coliflor rebozada con farina y frita, o cachos de mazana, etc). N'Arxentina los buñuelos pueden ser parte del platu principal d'una xinta o d'una cena o pueden ser como postres n'almuerzu pa -como les tortas frites- acompañar un mate.

Chile[editar | editar la fonte]

En Chile, onde tamién se -yos conoz como picarones, son somorguiaos nun amiestu d'agua, naranxa, canela y chancaca (nome que recibe en Chile la panela), preparación conocida como «picarones pasaos».

Colombia[editar | editar la fonte]

Buñelos redondos colombianos
Buñuelos de maíz tienru de la Mariña Caribe de Colombia.

En Colombia esisten distintes variedaes de buñuelos (polo xeneral son esféricos). Na zona andina nun son duces, l'amiestu pa la so preparación inclúi quesu fresco molíu, güevos, almidón de maíz (o maicena) con un pocu d'almidón de yuca, fórmense boles col amiestu y tuéstense n'abondosu aceite caliente. Estos buñuelos cómense al almuerzu, como comida rápida, y faen parte d'un tradicional platu navidiegu al pie de la natilla y el chocolate caliente.

Na Mariña Caribe tamién esisten buñuelos tostaos de fríjol cabecita negra y de maíz tienru, estos postreros de sabor duce y opcionalmente acompañaos con quesu costeño.

Croacia[editar | editar la fonte]

El fritule ye un pastel de fiesta croata similar a los buñuelos, que se faen especialmente pa Navidá. Tien muncha semeyanza col zeppole italianu, pero suelen arumase con brandy y pulgu de cítricu, incluyir pases na masa y espolvoriscase con azucre glas.

España[editar | editar la fonte]

Los buñuelos son un postre típicu en munches comunidaes autónomes y, sobremanera, mientres les sos fiestes rexonales. Cada territoriu incorpora los sos propios ingredientes y la so propia tradición. Unu de los más conocíos ye'l buñuelo de vientu, especie de fruta de sartén.

Buñuelos con chocolate.

En Cataluña, peracábense sobremanera mientres la Cuaresma. Los más famosos son los de vientu, los de crema y los del Empordà. Suélense comer como merienda o p'acompañar el café acabante comer.

En Valencia concéntrase el so mayor consumu en fiestes como les Falles de Valencia, onde s'ellaboren los buñuelos de calabaza.

Nes islles Baleares, hai buñuelos duces pa distintes fiestes del añu (les Vírxenes, Tolos Santos, Cuaresma, etc.) y, según la ocasión, pueden contener pataca o boniato, quesu de Mahón, figos secos, etc.

En Madrid y Andalucía, peracabense con especial avezamientu mientres la Selmana Santa, mientres la cual ye costume que les muyeres prepararenlos nes cases y vendenlos o regalen a los vecinos, sobremanera nos pueblos o pedaníes.

Sicasí, en delles rexones d'España, los buñuelos atopen un fuerte competidor nos churros, cada vez más estendíos en fiestes de normal acomuñaes a los buñuelos. Sicasí en Cataluña los churros cuasi namái son consumíos por turistes, prefiriendo losl catalanes a los xuixos o chuchos en churreríes o a los buñuelos nes sos múltiples formes en pasteleríes, panaderíes o nes cases.

Francia[editar | editar la fonte]

En Francia y en Suiza conócense como merveilles. Na rexón de Savoya y en munchos pueblos suizos, igual que Valle d'Aosta n'Italia usa'l nome de bugne tamién.

Italia[editar | editar la fonte]

El Zeppole (n'italianu zeppola, plural zeppole; en dellos dialeutos italianos del sur zeppoli o zippuli) ye un dulce típicu tradicional de la cocina napolitana, suel ser frecuente nes pasteleríes cola celebración de la onomástica del santu San Giuseppe (19 de marzu que correspuende con San José). En dellos llugares d'Italia puede atopase col nome de sfinge y en Roma Bignè di S. Giuseppe. Pue atopase fácilmente nestes celebraciones en cuasi tola península italiana.

Trátase d'una especie de rosquía (puede tener otres formes) ellaborada con una masa (Pasta choux) que darréu se tuesta n'aceite d'oliva y cúbrese con azucre glaseada. En delles rexones rellenense con dalguna mermelada, o danse-y un aspeutu similar al cannolo sicilianu. Esisten variantes salaes con anchoes.

Méxicu[editar | editar la fonte]

Buñuelo típicu de les fiestes y feries mexicanes (Nueche Mexicana, Navidá, festividaes relixoses diverses, etc.)

Los buñuelos tradicionales tamién pueden atopase na gastronomía de Méxicu, onde la so preparación inclúi l'usu de miel de piloncillo y canela. Polo xeneral, los buñuelos son preferios pa la merienda. Los buñuelos azucarados comúnmente ufiértense en Navidá, y tamién en bien de festividaes típiques mexicanes, como les feries con motivos relixosos.

En Méxicu pueden atopase los tradicionales con tamaños que van hasta mediu metro d'anchu, según buñuelos comerciales que yá fueron empaquetados (cuatro o más por bolsita) pa la so venta en tiendes y supermercaos. Los empaquetados son muncho más pequeños que los buñuelos tradicionales, ye dicir d'unos 5 cm en diámetru, y tienen tamién una forma distinta, pos cada unu foi formáu en molde y tien l'apariencia d'una rueda. Los buñuelos comerciales son xeneralmente azucarados y nun lleven miel nin canela.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Beignet, buñuelo d'orixe francés
  • Buñuelos de bacaláu
  • Flor frita
  • Buñuelo de vientu
  • Picarón
  • Buñuelo de güevu, Gai daan jai d'orixe chinu
  • (n'inglés) Panipuri, buñuelo d'orixe indiu

Notas[editar | editar la fonte]

  1. Despúes de la de Catón, la primera receta conocida de una masa para buñuelos parece ser la recogida por Apicio, en su obra De re coquinaria, en el siglo primero de la era cristiana.