Brachyura

De Wikipedia
Brachyura
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Subfilu: Crustacea
Clas: Malacostraca
Orde: Decapoda
Suborde: Pleocyemata
Infraorde: Brachyura
Linnaeus, 1758
Seiciones
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Los braquiuros (Brachyura, del griegu βραχύς brakhýs, "curtiu" y ουρά ourá, "cola") son un infraorde de crustáceos decápodos qu'inclúi la mayor parte de los cámbaros de mar. Los braquiuros son conocíos como cámbaros, anque dalgunos reciben otros nomes, pero non tolos cámbaros pertenecen a esti grupu.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

El cefalotórax de los braquiuros ye xeneralmente más anchu que llargu, y estrapáu dorsoventralmente. Porta, como nel restu de los decápodos y insertos ventralmente, cinco pares de pereiópodos, pates primeramente llocomotores. El primeru d'esos cinco pares de pates ta tresformáu, como n'otros munchos decápodos, en pinces que de cutiu algamen un enorme desenvolvimientu, frecuentemente asimétricu. Usar pa la captura del alimentu, pa la defensa y pa les interacciones sociales. El postreru par tamién puede ser distintu, convertíu nun par d'aletes.

La traza más carauterística, al qu'alude'l so nome científicu, ye un estremu amenorgamientu de les dimensiones del abdome, que queda amenorgáu a pocu más qu'un apéndiz que lleven xuntáu a la cara ventral del cefalotórax. Interprétase esta traza como una adautación a una marcha eficaz, treslladando'l centru de gravedá sobre les pates. Los apéndices del abdome tán amenorgaos correspondientemente, faltando los urópodos y quedando nos machos namái los pleópodos copuladores. Les femes, que tienen l'abdome más anchu, usen los sos cuatro pares de pleópodos pa suxetar los güevos.

Los cámbaros suelen ser bonos andadores, que cuerren carauterísticamente de llau cuando cueyen velocidá, lo que facilitó a munchos d'ellos la oportunidá de desenvolver una esistencia cuasi anfibia. Dellos cámbaros son capaces de nadar con eficacia, sobremanera los de la familia Portunidae, como Callinectes sapidus, coles pates posteriores apandaes como aletes que controlen el desplazamientu.

Los braquiuros son de tamaños bien variaos, con especies que miden apenes un centímetru xunto a otres enormes. Ente ellos atopen los artrópodos de mayor masa corporal, según los qu'algamen mayor estensión cuando s'espurren les sos pates.

El desenvuelvo, como nos demás crustáceos, ye indireutu, con fases larvaries bien distintes de los adultos.

Ecoloxía[editar | editar la fonte]

Los braquiuros son xeneralmente bentónicos, anque tamién hai especies del necton que viven, por casu, ente los sargazos. Atopar a toles fondures, con dellos fonduxes propios de fondos abisales y otres nes agües superficiales, xunto a la mariña. Son munchos los que lleven una esistencia semiaérea, pasando enforma tiempu fuera de l'agua. Anque la mayoría de los braquiuros son marinos, tamién esisten delles formes dulceacuícolas y munches son d'ambientes salobres, como marismes y estuarios.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Infraorde Brachyura Latreille, 1802 (4 seiciones):

Consumu humanu[editar | editar la fonte]

Escoyendo Cancer pagurus en Fionnphort, Escocia.

Los cámbaros suponen una quinta parte de los crustáceos marinos prindaos nel mundu, con cerca d'un millón y mediu de tonelaes consumíes añalmente. Los más emplegaos, n'orde decreciente, son Portunus trituberculatus, Portunus pelagicus, delles especies del xéneru Chionoecetes, Callinectes sapidus, especies del xéneru Charybdis, Cancer pagurus, C. magister y Scylla serrata, de caúna de les pesquen unes 20,000 tonelaes añalmente.[2]

Galería d'imáxenes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. De Grave, Sammy, N. Dean Pentcheff, Shane T. Ahyong et al., (2009). "A classification of living and fossil genera of decapod crustaceans". Raffles Bulletin of Zoology Suppl. 21: 1–109.
  2. «Global Prinde Production 1950-2004». FAO. Consultáu'l August 26 2006.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]