Aviespa

De Wikipedia
Aviespa
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Orde: Hymenoptera
Consultes
[editar datos en Wikidata]

El términu aviespa, aplícase de diverses maneres a distintos taxones d'inseutos del orde Hymenoptera. La definición más estensa ye la que considera aviespa a tou himenópteru ensin clasificar como formiga o abeya.[1] Más estricta ye la definición de la RAE, según la cual «aviespa» ye l'inseutu himenópteru de tamañu moderáu (1-1,5 cm), de color mariellu con bandes negres, dotáu d'aguiyón venenosu y que vive en sociedá.[2] L'alusión al comportamientu social puede faer esta definición descomanadamente llindada respectu al usu común del términu, yá que usualmente emplégase basándose namái na apariencia y ensin estremar el comportamientu social. La definición taxonómicamente más afecha referir a los inseutos de la familia Vespidae.

Términos derivaos usualmente emplegaos son «avispilla» y «avispón». El primeru emplégase pa los himenópteros de pequeñu tamañu (excluyíes les formigues), ente que'l segundu aplícase a los de gran tamañu (principalmente al xéneru Vespa, y más concretamente a Vespa crabro). Tamién puede aplicase al xéneru Vespula.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Los Himenópteros constitúin unu de los órdenes más numberosos d'insectos, con unes  200.000 especies. Amás d'a les aviespes d'esti orde inclúi a les abeyes, babarones, y formigues, ente otros. El nome provién de les sos ales membranoses (del griegu υμεν hymen, "membrana" y πτερος pteros, "ala").

Estrémense en dos subordes: Symphyta y los Apocrita

El suborde Apocrita  inclúi a les aviespes más clasiques, abeyes, y formigues. Estrémase tradicionalmente en dos infraórdenes, Aculeata ya Parasitica. El suborde Symphyta, más primitivu, tamién inclúi numberoses especies que'l so nome común inclúi'l términu aviespa (Fam. Orussidae, Siricidae, etc.)

Munchos de los miembros d'Aculeata tienen l'ovipositor de les femes tresformáu nun aguiyón. Suxer que la función orixinal del'órgani yera la de poner güevos foi modificáu nun órganu col cual pueden picar pa inyectar venenu. Esti suborde estrémase en delles superfamilies ente les que destaquen Vespoidea y  Apoidea. Dientro de Vespoidea inclúyese la familia Vespidae, que representa una llarga y diversa familia d'aviespes cosmopolites.

Ecoloxía[editar | editar la fonte]

La mayor parte d'elles son solitaries ente que unes poques son eusociales, como por casu Polistes fuscatus, Vespa orientalis, y Vespula germanica. Ésti términu fai referencia al mayor nivel d'organización que puede tener una sociedá animal. Les sos carauterístiques más importantes son el cuidu de les críes (mesmes o d'otros individuos), la coesistencia nun mesmu nial de delles xeneraciones xuntes y una división del trabayu ente una casta reproductora y una non reproductora (obreres). La eusocialidad ta favorecida pol inusual sistema de reproducción haplodiploide onde'l sexu queda determináu según o non la fecundación de los güevos nos Himenópteros.

Na mayoría d'especies, que son solitaries, cada fema adulta vive y reproduzse independientemente. Dalgunes de les aviespes solitaries son parasitoides, ye dicir, parasiten a delles especies d'animales, sobretou artrópodos. Munches d'elles son consideraes beneficioses pa los humanos yá que sirven de control de plagues n'especies agrícoles y d'horticultura (como la mosca blanca en tomates y otros cultivos). Unes poques especies d'aviespa nun son bienveníes yá que ataquen a otros inseutos beneficiosos.

Picadura[editar | editar la fonte]

La picadura de l'aviespa producir pola introducción del aguiyón, que ta formáu por trés elementos articulares, un estilete y dos lancetes ente les que se zarra'l conductu del venenu. Les lancetes tienen como fin aumentar el tamañu de la firida con movimientos repetitivos dexando que'l venenu fluya con mayor facilidá. L'aguiyón va conectáu a una vesícula alcontrada na parte posterior del abdome del animal y que contién el venenu.

Dolor[editar | editar la fonte]

L'índiz de dolor per picadura de Schmidt amuésanos el relativu dolor causáu y el tiempu que persiste l'efeutu del venenu, que ye producíu pola picadura d'himenópteros.

Duración del efeutu (min)
Grau de

dolor

0.5 2 5 10 30 >60
1 Mayoría d'abeyes pequeñes

Aviespa del papel occidental

2 Aviespes mason de cuatro dientes Avispón

calvu Aviespa del miel mexicano

Avispa girasol

Babarón sonorense

Aviespa de papel septentrional

Avispón asiáticu xigante

Chaquetes marielles          

Abeya del miel asiático

Abeyes del miel occidental  Abeyes del miel xigante |

3 Aviespa de papel metricus Aviespa colorada de papel
4 Ferre de la tarántula Aviespa guerrera

Tabla 1. Índiz de dolor de Schmidt

Venenu y composición[editar | editar la fonte]

Diferencies ente los venenos d'abeyes, aviespes y avispones[editar | editar la fonte]

La composición exacta del venenu d'aviespes y avispones nun se conoz tan bien como'l de les abeyes, anque se tien una conocencia importante.

A diferencia del venenu de les picadures d'abeyes, que tien una componente mayoritaria aceda, nes aviespes y avispones ye básicu.[3]

Otra carauterística única de les aviespes y avispones ye que'l venenu contién una feromona que llama l'atención d'otros individuos de la mesma especie y aníma-yos a picar de nuevu a la víctima.[4] Les abeyes vuelen n'ensames y ataquen d'esta forma, ente que les aviespes facer de manera individual, anque estes pueden clavar l'aguiyón más d'una vegada y siempres hai otros individuos cercanos p'ayudar.

Estructura |Familia Apidae Familia Vespidae
Xéneru Véspula Xéneru Polistes
Aminas vasoactivas Histamina

Dopamina

Noradrenalina

Acetilcolina

Serotonina

Histamina

Dopamina

Noradrenalina

Serotonina

Histamina

Dopamina

Noradrenalina

Péptidos Apamina

Proteasas

Melitina

Quininas

Proteasas

Mastoparan

Quininas

Proteasas

Mastoparan

Enzimes alergénicos Hialuronidasa

Fosfolipasa A2

Fosfatasa aceda |Hialuronidasa.


Fosfolipasa A

Fosfolipasa B

Antígeno 5

Hialuronidasa

Fosfolipasa A

Fosfolipasa B

Antígeno 5

Tabla 2. Diferencies ente los componentes de venenu ente himenópteros (families Apidae y Vespidae)[5][6]

Venenu y composición[editar | editar la fonte]

Diferencies ente los venenos d'abeyes, aviespes y avispones[editar | editar la fonte]

La composición exacta del venenu d'aviespes y avispones nun se conoz tan bien como'l de les abeyes, anque se tien una conocencia importante.

A diferencia del venenu de les picadures d'abeyes, que tien una componente mayoritaria aceda, nes aviespes y avispones ye básicu.[3]

Otra carauterística única de les aviespes y avispones ye que'l venenu contién una feromona que llama l'atención d'otros individuos de la mesma especie y aníma-yos a picar de nuevu a la víctima.[7] Les abeyes vuelen n'ensames y ataquen d'esta forma, ente que les aviespes facer de manera individual, anque estes pueden clavar l'aguiyón más d'una vegada y siempres hai otros individuos cercanos p'ayudar.

{| class="wikitable" Estructura |Familia Apidae Familia Vespidae Xéneru Véspula Xéneru Polistes Aminas vasoactivas Histamina

Dopamina

Noradrenalina

Acetilcolina

Serotonina

Histamina

Dopamina

Noradrenalina

Serotonina

Histamina

Dopamina

Noradrenalina

Péptidos Apamina

Proteasas

Melitina

Quininas

Proteasas

Mastoparan

Quininas

Proteasas

Mastoparan

Enzimes alergénicos Hialuronidasa

Fosfolipasa A2

Fosfatasa aceda |Hialuronidasa.


Fosfolipasa A

Fosfolipasa B

Antígeno 5

Hialuronidasa

Fosfolipasa A

Fosfolipasa B

Antígeno 5

Tabla 2. Diferencies ente los componentes de venenu ente himenópteros (families Apidae y Vespidae)[8][6]

Composición del venenu d'aviespa[editar | editar la fonte]

El venenu de les aviespes contién un amiestu de sustancies qu'afecta fuertemente a les terminaciones nervioses y causa una rápida respuesta inmune del cuerpu. De siguío atópense los principales componentes.

Péptidos[editar | editar la fonte]

  • <o>Mastoparan</o>: péptido qu'induz a potenciar la permeabilidá de les mitocondrias, lo qu'afecta al correutu funcionamientu de la célula. L'efeutu depende del tipu de célula que seya afeutada. D'esta manera ye'l causante de la secreción de histamina de los mastocitos, serotonina de les plaquetas, catecolaminas de les célules de cromafina, y prolactina de la glándula pituitaria anterior. Poro, les funciones biolóxiques claves fueron descrites pa esti péptido, incluyendo l'actividá microbiótica, amontando la salida de histamina de los mastocitos, actividá hemolítica, permeabilidá de les mitocondrias y citotoxicidad de célules tumorales.[6]
  • <o>Bradiquinina</o>: péptido que causa vasodilatación y ta rellacionáu col mecanismu del dolor. En ciertos aspeutos actúa de forma similar a la histamina.

Aminas[editar | editar la fonte]

  • <o>Acetilcolina</o>: un neurotransmisor arreyáu na conducción de los impulsos nerviosos. N'altes concentraciones ataya'l trabayu del texíu nervioso, bloquiando la tresmisión de la escitación al traviés de les fibres nervioses.
  • <o>Histamina</o>: el catalizador principal de la inflamación y les reaiciones alérxiques. La so aición puede derivar nuna gran variedá de manifestaciones como picor ya inflamación nel sitiu de la picadura, urticaria y fiebre en persones especialmente sensibles, y en casos menos comunes shock anafiláctico y edema de Quincke.[9]

Enzimes[editar | editar la fonte]

  • <o>Fosfolipasas</o>: enzimes especiales, que la so xera ye destruyir la membrana celular de fosfolípidos, lo que deriva na lliberación de los conteníos de la célula nos texíos circundantes y provoca un procesu inflamatorio. Esto provoca dolor nel llugar de la picadura, que se siente mientres dura la inflamación. Amás, les fosfolipasas contribúin a la destrucción de la paré celular de los mastocitos, lo cual causa la lliberación a los sangre de cantidaes adicionales de histamina qu'intensifiquen la reaición alérxica.
  • <o>Hialuronidasa</o>: Destrúi'l coláxenu (fibres de coláxenu) una toxina que la so aición ye similar a los efeutos de les fosfolipasas.

Otros[editar | editar la fonte]

El venenu tamién contién un factor hiperglucémico, que contribúi al aumentu de los niveles d'azucre en sangre.

Nos avispones, el venenu contién tamién toxines específiques de los mastoparanes, que tienen un poderosu efeutu destructivu sobre les célules.

Aplicaciones del venenu[editar | editar la fonte]

Les propiedaes d'estos venenos tán siendo estudiaes coles mires de diseñar y desenvolver nueves drogues terapéutiques. El mastoparan, unu de los péptidos principales que conformen el venenu de les aviespes, demostró tener delles aplicaciones en medicina.

El Mastoparan solu o en combinación con otros antibióticos podría ser una alternativa pa combatir múltiples bacteries resistentes a antibióticos en práutiques clíniques (demostróse l'actividá in vitro del mastoparan-AF solu y en combinación con antibióticos usáu contra múltiples cepes de Escherichia coli resistentes a antibióticos aisllaes d'animales)

Tamién puede tener utilidá antiviral, pos un estudiu recién fechu in vitro demostró qu'un deriváu del mastoparan presenta actividá antiviral d'ampliu espectru contra cinco families de virus con envoltura  per mediu de l'alteración de la estructura de la so envoltura lipídica.[6]

El mastoparan llega a la membrana mitocondrial y causa un aumentu de la permeabilidá de la mitocondria pa regular la citotoxicidad de célules tumorales. Dellos estudios demostraron l'actividá antitumoral del mastoparan y los sos análogos in vitro, polo que tamién podría ser utilizáu na llucha contra'l cáncer.[6]

Sintomatoloxía[editar | editar la fonte]

Nel momentu de la picadura, l'efeutu del venenu introducíu so la piel causa un dolor intensu, y cuasi darréu deriva na apaición d'un pequeñu edema ablancazáu nel llugar de la picadura. Unos minutos dempués la picadura engáfase más, puede volvese colorada, endurezse y una sensación de fuerte picor apaez na piel nel área. Nesi momentu los primeros síntomes d'alerxa pueden apaecer.

Los siguientes son los síntomes d'una picadura d'aviespa en distintos partes del cuerpu. (Los síntomes marcaos con un asteriscu * aniciar de la reaición alérxica provocada pol venenu, non de l'aición en sí mesmu del venenu).[10]

  • Güeyos, oreyes, ñariz y gargüelu: hinchadura del gargüelu, llabios y boca*
  • Estómago ya intestín: calambres abdominales, foria, estomagaes y vómito
  • Corazón y vasos sanguíneos: descensu severu na presión del sangre, colapso*
  • Pulmones: dificultá p'alendar*
  • Piel: urticaria*, resquemor, inflamación y dolor nel llugar del a picadura

La consecuencia más grave d'una picadura d'aviespa ye'l shock anafiláctico, un grau estremu de reaición alérxica. Asocede rares vegaes y solamente en persones que son hipersensibles al venenu de Hymenoptera, pero esti shock anafiláctico ye la causa de qu'haya muertes por picadura d'aviespes y avispones.  Esta reaición desenvuélvese bien rápido, lliteralmente unos minutos dempués de la picadura, y dacuando el mancáu nin siquier tien tiempu de ser lleváu a un hospital.[11]

Tipos de reaiciones[editar | editar la fonte]

Locales[editar | editar la fonte]

Son les más frecuentes y tán en rellación colos efeutos locales de les proteínes y aminas alcontraes nos venenos de los himenópteros. D'elles, ye fundamental l'aición de la histamina, qu'anicia vasodilatación y edema.

La sintomatoloxía, producida pola reaición local a la picadura d'himenópteru, carauterizar por dolor intensu na zona de la picadura con formación d'una máculo-pápula d'unos 2 cms. que suel dir venciendo nunes hores.

Les llamaes reaiciones locales aumentaes presenten una reaición inflamatoria mayor de 10 cm ya inclusive de toa una estremidá y la sintomatoloxía persiste mientres más de 24 hores. Esti tipu de reaiciones nun provoquen sicasí un mayor riesgu de reaiciones sistémicas ante nuevu picadures.

Especial referencia tien de faese a les picadures alcontraes na zona del pescuezu o farinxe (p. ex. al tragar una aviespa) yá que l'edema local puede llegar a aniciar compromisu obstructivo de la vía respiratoria ensin que se trate d'una reaición anafiláctica. Coles mesmes, les picadures na zona ocular pueden aniciar queratopatía bullosa, opacidaes corneales, tabayones, etc.[3]

Sistémicas[editar | editar la fonte]

  • Tóxiques (picadures múltiples):

Trátase de reaiciones xeneralizaes non inmunolóxiques aniciaes pola gran cantidá de venenu inoculado (picadures múltiples pol ataque d'un ensame o truébanu); nun riquir por tanto sensibilización previa.

  • Clíniques:

En función de la cantidá lliberada a la riega circulatoria de aminas biógenas (adrenalina, noradrenalina, serotonina, acetilcolina) y fundamentalmente de la inoculación de cantidaes significatives de histamina.[3]

  • Sintomatolóxiques:

Ye similar a la reaición anafiláctica pero suel presentar dellos síntomes carauterísticos y un mayor predominiu de síntomes gastrointestinales.

Asina vamos poder atopar:

– Cefalea, fiebre, tiemblos musculares y convulsiones.

– Vultures y foria.

– Edema y urticaria xeneralizada.

– Finalmente si la reaición ye intensa: depresión cardiaca, arritmies, hipotensión, fallu renal, shock y muerte.

– El grau y l'intensidá del cuadru clínicu va depender del númberu total de picadures (considérase bien peligroses más de 20-30) y del estáu previu del paciente (edá, cardiopatía previa, etc.).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Johnson, Norman F., Charles A. Triplehorn. 2004. Borror's Introduction to the Study of Insects. 7th Edition.
  2. Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2014), «aviespa», Diccionario de la lengua española (23.ª edición), Madrid: Espasa, ISBN 978-84-670-4189-7, http://dle.rae.es/aviespa 
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 «Hymenoptera Venom Allergy». Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  4. «Insect Stings - online allergy resource on wasp, bee, hornet and ant stings and bites» (inglés). Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  5. «Compound Interest - The Chemical Compositions of Insect Venoms» (inglés). Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 «[Moreno M, Giralt Y. Three Valuable Peptides from Bee and Wasp Venoms for Therapeutic and Biotechnological Use: Melittin, Apamin and Mastoparan. Pak S, ed. Toxins. 2015;7(4):1126-1150. doi:10.3390/toxins7041126. Three Valuable Peptides from Bee and Wasp Venoms for Therapeutic and Biotechnological Use: Melittin, Apamin and Mastoparan]». Consultáu'l 6 de mayu de 2017.
  7. «Insect Stings - online allergy resource on wasp, bee, hornet and ant stings and bites» (inglés). Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  8. «Compound Interest - The Chemical Compositions of Insect Venoms» (inglés). Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  9. (n'inglés) Bee stings - acid or alkali? | Insect Stings. Insect Stings. https://www.insectstings.co.uk/bee-sting-acid-or-alkali/. Consultáu'l 6 d'avientu de 2017. 
  10. «Wasp sting: MedlinePlus Medical Encyclopedia» (inglés). Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  11. «Wasp venom: is it useful for a person and how does it work?». Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Componentes químicos del venenu d'inseutos

Índiz de dolor de Schmidt