Arquillos

Coordenaes: 38°10′52″N 3°25′38″W / 38.181°N 3.4271°O / 38.181; -3.4271
De Wikipedia
Arquillos
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Arquillos Francisco José Solano Rodríguez
Nome oficial Arquillos (es)[1]
Códigu postal 23230
Xeografía
Coordenaes 38°10′52″N 3°25′38″W / 38.181°N 3.4271°O / 38.181; -3.4271
Arquillos alcuéntrase n'España
Arquillos
Arquillos
Arquillos (España)
Superficie 65.2 km²
Altitú 378 m
Llenda con Vilches, Navas de San Juan y Úbeda
Demografía
Población 1680 hab. (2023)
- 866 homes (2019)

- 868 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 25,77 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata


Arquillos ye un conceyu español de la provincia de Xaén, Andalucía, de 1.836 habitantes (fonte INE 2016), asitiáu na contorna d'El Condáu. El so pedanía, el Porrosillo, ta asitiada a seis quilómetros de distancia y tien una población de 260 habitantes aproximao.

La so actividá económica básase principalmente na agricultura y, de manera especial, nel cultivu de la olivar. Na contorna d'El Condáu tamién s'atopen pacionales y deveses dedicaes a la ganadería y a la caza menor.

Reseña histórica[editar | editar la fonte]

Los documentos más antiguos nos que se menta la llocalidá de Arquillos daten de 1254, nos que Alfonsu X el Sabiu apurrió l'aldega a Baeza por que la protexera y defendiera. Por otros documentos de la dómina, paez ser que tendría un orixe islámicu.

Por encargu de Carlos III, l'Intendente de Sevilla, Don Pablo de Olavide, entama la colonización de Sierra Morena, de conformidá col Fueru de la Nueves Poblaciones de 1767.[2] Dicha colonización contempló la creación de cuarenta y cuatro pueblos y once ciudaes y, nella, Arquillos ye escoyíu pa la llocalización d'unu de los nucleos de población, al que quería llama-y Campomania, anque finalmente nun lo consiguió.

El territoriu ordenóse d'alcuerdu a un plan preconcebíu y los nuevos pueblos y aldegues fueron diseñaos a priori siguiendo los patrones clasicistes que imperaban na dómina. Unu de los llugares que meyor caltuvieron esti urbanismu ye Arquillos: trazáu en damero, rexíu por principios de simetría, uniformidá y orde, con un variáu xuegu de places y col centru cívicu y relixosu nel cantu occidental, xunto al encruz de caminos.

La feligresía, qu'entendía l'aldega d'El Porrosillo pasa a depender de la Intendencia de Nueves Poblaciones d'Andalucía y Sierra Morena.[3] La iniciativa pretendía enllantar una nueva organización social, de dalguna manera lliberada de les restricciones xurisdiccionales del Antiguu Réxime.[4]

Hasta la creación de la división provincial en 1833 rexir por fueros especiales que regulaba los aspeutos de la vida económico y social de los colonos. A partir d'entós Arquillos pasó a depender de de Santisteban del Puertu hasta que, en 1833, la reina Sabela II concedió-y la independencia por apurrir, diez años antes, al xeneral Riego, símbolu del lliberalismu revolucionariu, abellugáu ellí na última insurrección en siendo traicionáu cuando lluchaba contra les tropes franceses de los Cien Mil Fíos de San Luis.

L'Aición de Arquillos

Nun tien d'entender se esti episodiu como puramente una batalla al usu, sinón más bien como una esfriega asocedida dientro d'una campaña desenvuelta a lo llargo de tol frente de la Sierra Morena jiennense, na que l'exércitu encargáu de defender la entrada natural a Andalucía por Despeñaperros, al mandu de los xenerales Areizaga y Castejón, tuvo d'entamar la retirada ante la poderosa acometida francesa, comandada por unu de los más prestixosos y afamaos mariscales napoleónicos, como yera Horace Sebastiani, y que concluyó ante les muralles de Cádiz, ciudá a la que sometió a duru sitiu, dempués de tomar brillantemente les ciudaes de Xaén, Granada, Córdoba y Sevilla.

D'esta miente, el 20 de xineru de 1810, nuna aición coordinada del exércitu imperial francés, desarticulóse la llinia defensiva española dispuesta ente'l Puertu del Muradal y Santa Elena, cuando, al altor de Les Correderes, les fuercies españoles fueron sorprendíes por retaguardia por un xenial meyora de la caballería gala, eslleiéndose aquelles apresuradamente, tantu que se perdieron 15 cañones y numberosos prisioneros. Ente que polos cuetos abellugábense dellos soldaos españoles, el restu retirar escontra Arquillos, en direición escontra Xaén, cola esperanza de ponese a salvo ante la llegada de los enemigos. Distintes aiciones bastiáronse esi día por Sierra Morena, pero foi na siguiente xornada cuando los restos de los defensores españoles que reculaben dende Despeñaperros atópase na redoma del nuesu pueblu, cerca del Guadalimar, col exércitu de Sebastiani que travesara la sierra pela zona de Montizón.

Les fuercies alcontraes en Arquillos taben al mandu del xeneral Castejón y componíense, fundamentalmente, de los restos del Reximientu de Málaga, conocíu como'l Fixu de Málaga, al mandu del capitán Vicente Moreno Baptista, home de gran valor y coraxe que, según indiquen les cróniques, llogró salvar la so vida xunto con apenes unos pocos de los sos subordinaos y dellos mandos.

Foi esta aición de Arquillos, xunto colos graves fallos na planificación táctica de les batalles, como yá asocediera en Ocaña unos meses antes y que conduxeren al desastre al exércitu hispanu, lo que motivó al capitán Moreno a crear, sol so mandu, una guerrilla” que s'emponer en cuanto foi-y posible escontra la so tierra natal malagueña. Dende les sierres circundantes a la capital, Vicente Moreno caltuvo un continuu hostigamiento a les tropes franceses hasta que, traicionáu por un español en cuenta de dineru, foi fechu presu y executáu na ciudá de Granada'l 10 d'agostu de 1810.

Visita de Cristóbal Colón

El 3 d'abril de 1493, Colón foi recibíu na ciudá de Barcelona polos Reis Católicos, a los qu'informó sobre los descubrimientos realizaos nel que fuera primer viaxe a América (entós llamada Les Indies, yá que entá nun se tenía constancia de que se tratara d'un nuevu continente). Fueron tan satisfactories les noticies que se-y encargó darréu la realización d'un segundu viaxe (d'un total de cuatro) col fin d'esplorar d'una forma más concienzuda los territorios descubiertos. D'esta miente, el 28 de mayu d'esi añu, partió l'almirante de la ciudá condal camín de Sevilla, onde se fadríen los preparativos pa la travesía que partiría dende'l puertu de Cádiz.

Colón realizó esta ruta terrestre en compañía de 5 criaos sos y cola invitación per parte de los Reis Católicos de pernoctar, de manera gratuita, en toles posaes y ventes de bona calidá necesaries, según apaez na “Real Cédula a los conceyos, xusticies, rexidores, etc. de los reinos y señoríos de Castiella”, dictada en Barcelona'l 26 de mayu de 1493. Constátase documentalmente como'l 10 de xunu ta la comitiva en Santisteban del Puertu, el 11 na Venta de los Arquillos y el 12 en Andújar. A lo último el 20 de xunu llega a Sevilla, onde Colón va morar hasta'l día 17 de setiembre; llegaría dos díes depués a Cádiz, llugar dende'l que va partir el 25 de setiembre al mandu d'un total de 17 navíos camín de Canaries. Una vegada travesáu l'Océanu Atlánticu, el 25 de payares va columbrar les costes de la islla de Dominica y Marigalante. Nos meses siguientes va navegar pol Caribe y va percorrer les costes de Puertu Ricu, La Española, Cuba o Xamaica, y va colonizar distintes zones. Va Ser el 11 de xunu de 1496, cuando la ciudá de Cádiz va recibir la bona nueva del regresu de la espedición.

Visita de Santa Teresa de Jesús

La so presencia en tierres del Santu Reinu yera riquida, pos tenía l'encargu de fundar una comunidá de monxes na villa de Beas de Segura y asina lo fixo, acompañada del capellán Julián d'Ávila. Esti fechu va producir en febreru de 1575. A los pocos díes de tar na llocalidá serrana, recibió una comunicación del Provincial de la orde carmelitana onde se-y indicó la necesidá de realizar una nueva fundación n'Andalucía, concretamente na ciudá de Sevilla.

El 18 de mayu parte de Beas pel camín d'El Condáu en direición a Llinares. Como fechu curiosu vamos mentar que los carros o cabalgaduras sobre los que se movíen yeren pa les hermanes como l'allongamientu del propiu conventu y asina se disponía tou lo necesario pa les distintes celebraciones diaries. Entrar y salir de los carros yera daqué de calter solemne y riquíase que se dispunxera de la necesaria capa blanca y velu negru sobre la cara. Cuando columbraben una posada, los homes que les acompañaben adelantrar pa preparar tou y ponelo en condiciones por que namás llegar pasárase direutamente a les habitaciones. Conclúin la xornada en Santisteban del Puertu y a otru día empónense escontra Llinares. Hasta ellí yeren siete llegües y va comentar Santa Teresa nel so “Llibru de les Fundaciones” les sos impresiones sobre'l paisaxe “…de cuetos y montes baxos y altos y tierres de panllevar, pel camín de la vía romana dexando a la so izquierda como a cuatro tiros de ballesta, les Navas de S. Juan”. Asina, sobre'l mediudía agospiar na Venta de los Arquillos, onde van folgar y van reponer fuercies pa prosiguir el camín y, yá entrada la nueche, llegar a la ciudá minera.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiestes n'honor de San Antonio Abá, patrón del pueblu, dende'l día 16 al día 18 de xineru.
  • Dende l'añu 2016 esiste la Cofradería d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu y la Santísima Virxe de los Dolores, que reactivaron la Selmana Santa arquillera.
  • El Miércoles Santu celébrase un Via Crucis peles cais y el Vienres Santu pela nueche procesiona "el Nazarenu" y "la Doliosa".
  • Fiestes de Santiago apóstol, el 25 de xunetu
  • Festividá de la Inmaculada Concepción el día 8 de setiembre, Patrona d'El Porrosillo.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

La tradición de la "renovación del votu"[editar | editar la fonte]

La viéspora de la festividá de san Antón, el día 16 de xineru, y siguiendo una perantigua tradición, l'alcalde, postráu ante los pies del santu, fai la solemne promesa de que tola población va guardar ayunu y astinencia pa estima-y la so milagrosa intercesión na epidemia de cólera del añu 1885. Namái "el pelotero", figura carauterística d'esta fiesta que se dedica a danzar, correr y azotar selemente'l llombu de los participantes con un llátigu en que la so punta suspender una alpargata vieya, ta llibre de la penitencia. Esti personaxe, afatiáu con un folgosu pantalón blancu de llenzu y chaquetu afatáu con grueses borlas coloraes, representa al diañu que con tanta insistencia tentó al santu nel desiertu. Son carauterísticos d'estes feches los sabrosos Periconos de San Antón.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Tanto Arquillos como El Porrosillo caltuvieron el trazáu urbanu del racionalimo ilustráu con cais más o menos rectillinies, cases unifamiliares, d'escasu altor dotaes de grandes patios y corrolades pa desempeñar la vida agraria y ganadera a la que suelen dedicase los sos vecinos.

El Porrosillo, a 6 km de distancia, fundar al igual que Arquillos nel sieglu XVIII; les sos cais caltienen el trazáu ortogonal de la dómina colonial y nella destaca la so ermita la ilesia de la Purísima Concepción qu'entá güei sigue presidiendo l'arteria central del pueblu.

En Arquillos destaca la ilesia de la Inmaculada Concepción construyida en 1769, presenta una fachada típica de los poblaos de colonización del sieglu XVIII. Cuenta con una senciella portada neoclásica coronada por frontón que estiliza al máximu les sos llinies rectes. Sobre ella alza una airosa espadaña que tien la particularidá d'articulase en dos cuerpos: nel inferior abren dos buecos ximielgos pa voltiar campanes, ente que'l cuerpu cimeru, con un solu buecu de campana, va perdiendo grosez pa rematar nun frontón triangular, que de la mesma, acueye una minúscula campana.

L'elementu más visible de Arquillos centrar na famosa Torre del reló. Los postulaos ilustraos marcaben una clara separación ente'l poder eclesiástico y el civil. Nesti contestu xustificará la construcción de la Torre del Reló. La so fisonomía ye la d'un edificiu prismáticu, de planta cuadrada, dos cuerpos elevaos sobre zócalo, siendo'l primeru de doble altor con respectu al segundu (dientro del cual atópase instaláu'l reló puramente dichu), dixebraos por una moldura triple. L'accesu al primer cuerpu ye al traviés d'un arcu de mediu puntu enmarcáu por dovelas almohadilladas. Igualmente, nesti cuerpu alcuéntrense cuatro saeteras dispuestes, caúna, nel centru de les fachaes. El segundu presenta, nos ángulos, pilastres dóriques. Na fachada principal, alcontramos la esfera del reló enmarcada con moldura circular y, na opuesta, un ventanuco cuadráu. Remata la estructura una airosa cornisa con cubierta a cuatro agües, sobre la que s'irgue'l campanariu de fierro con cuatro columnes. Corónase l'edificiu con un chapitel y una veleta, dambos de chapa recortada. Esti campanariu y el so reló, fueron construyíos en 1884 polos talleres de la reloxería Canseco de Madrid.

Los relós del denomináu “Sistema Canseco”, esfrutaben d'una enorme fama y prestíu. Disponía de delles sucursales y tiendes en Madrid; asina, na cai Mayor númberos 55, 57, 59, Plaza del Ángel 10 o Mesón de Paredes 21. Foi'l so fundador Don Antonio Canseco y Escudero, natural de la llocalidá lleonesa de Rabanal del Camín, nacíu'l 27 de xunu de 1838. Bien pocu conocer de la so formación como reloxeru. A la temprana edá de 20 años, llogró la patente nᵘnbsp;2302 de “relós de paré, torres y campanes”, col nome de "sistema Canseco". Esta patente dexába-y el "Privilexu d'Invención n'España y Francia", gracies al cual pudo arreglar la gran cantidá d'encargos que recibió la so empresa a lo llargo y anchu del territoriu español. La circunstancia de mentar a Francia nel so permisu de patente respondía a que Canseco importaba la maquinaria de la casa Morbier, que darréu afaía según les necesidaes.

Güei podemos presumir de caltener el reló orixinal, col so mecanismu en perfectes condiciones. En concretu, el de la nuesa torre correspuende al SISTEMA CANSECO Nᵘ 5”, como figura nun relieve de la base del xasis de la estructura. Coles mesmes, nuna cartela metálica na parte cimera reza lo siguiente: “CANSECO RELOXERU CONSTRUCCIÓN. Cai del Mesón de Paredes Nᵘ 21 MADRID. Fábrica en MORBIER, France, 1884”. Nuna llista de precios de los distintos modelos y encargos recibíos pola empresa apaez, ente otros, el suministráu a Arquillos. En concretu indícase la fecha de 23 de payares de 1884, como fecha d'instalación, figurando un preciu de venta de 3500 pesetes, de la dómina.

Nel cascu urbanu merez la pena ver delles cases como la Casa neogótica, y l'antigua Posada que ye la única d'España que tien 365 preselbes, unu por acaldía del añu, asitiaos na plaza de Carlos III y la Casa del Comandante, llugar onde permaneció presu'l xeneral Rafael del Riego, na plaza de la Inmaculada Concepción. Ye llamentable la desapaición recién de parte del Pósito y Molín del Rei, edificiu singular dientro de l'arquiteutura industrial popular de la segunda metá del sieglu XVIII.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

La cocina tradicional de Arquillos supo faer propies la peculiaridaes de los guisos de la contorna destacando asina los siguientes platos:

Ente los dulces de la cocina de Arquillos son bien conocíos los periconos, comercializaos como Periconos de San Antón, fechos de la mesma masa que los roscos de bañu blanco, heriedu culinariu ésta que nos dexaron los moriscos por munchos llugares de Xaén. Otru postre típicu d'esti conceyu son los tamién llamaos huevo moles que los sos ingredientes son lleche, güevos, azucre y canela.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Real Cédula de la so Magestad y señores del so Conseyu que contién la Instrucción y fueru de población, que se debe reparar nes que se formen de nuevu na Sierramorena con nativos y estranxeros Católicos, añu 1767 en Madrid[1]
  3. Cervantes Virtual. España estremada en provincies y intendencies y subdividida en partíos, correximientos, alcaldíes, mayores, gobiernos políticos y militares...[2]
  4. La repoblación tenía de dexar tamién la puesta en cultivu de tierres abandonaes nun momentu nel que la lliberación del comerciu de ceberes provocara una importante alza de precios.[3]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Jaenpedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.