António de Oliveira Salazar

De Wikipedia
António de Oliveira Salazar
Q48879649 Traducir

18 abril 1951 - 9 agostu 1951
100. Primer ministru de Portugal

5 xunetu 1932 - 27 setiembre 1968
Vida
Nacimientu Vimieiro28 d'abril de 1889[1]
Nacionalidá Bandera de Portugal Portugal
Reinu de Portugal
Muerte Lisboa[2]27 de xunetu de 1970[1] (81 años)
Sepultura Santa Comba Dão
Causa de la muerte trombosis pulmonar (es) Traducir
Familia
Casáu con ensin valor
Estudios
Estudios Universidá de Coimbra
Llingües falaes portugués
Oficiu economista, políticu, pedagoguprofesor universitariu
Emplegadores Universidá de Coimbra
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Unión Nacional (es) Traducir
IMDb nm0211397
Cambiar los datos en Wikidata

António de Oliveira Salazar (28 d'abril de 1889Vimieiro – 27 de xunetu de 1970Lisboa) foi un dictador portugués. Exerció como primer ministru ente 1932 y 1968 y interinamente la Presidencia de la República en 1951. Foi la cabeza y principal figura del llamáu Estado Novo, que tomó'l periodu 1926-1974, magar el réxime nun se consolidó como tal hasta 1933.

Primeros años de vida[editar | editar la fonte]

Acta de nacencia de Salazar

Nació en Vimieiro, siendo l'únicu fíu varón de cinco d'una modesta familia de llabradores, nel añu 1905 entró como seminarista en Viseu; naquel tiempu yera conocíu despectivamente como "el fíu de Manholas". Dándose cuenta de la so falta de vocación relixosa y arreyáu nel solmenáu ambiente político que surde en Portugal a raigañu del asesinatu del rei Carlos I, camudar a Coímbra pa estudiar Derechu (1910). En 1914 llogró'l títulu de bachiller en Derechu y en 1916 asistente de Ciencies Económiques. Asumió la rexencia de la cátedra d'Economía Política y Finances en 1917 por invitación del profesor José Alberto dos Reis, enantes de doctorase en 1918.

Mientres esti periodu en Coímbra materializa'l so enclín pola política nel Centru Académicu de la Democracia Cristiana, onde traba delles amistaes, como la del que va ser dempués Cardenal Patriarca de Lisboa, Manuel Gonçalves Cerejeira, con quien compartió agospiamientu na "República dos Grilos" en Coimbra ('"república"' ye'l nome informal que se da a les residencies o albergues estudiantiles). Combate l'anticlericalismu de la Primer República con artículos d'opinión qu'escribe pa periódicos católicos. Acompaña a Cerejeira en palestras y alderiques. Estudia a Maurras, Le Play y les encícliques sociales de Lleón XIII y va asina consolidando'l so pensamientu y desenvolviéndolo nos sos artículos. Les sos opiniones y contactos nel Centru Académicu de la Democracia Cristiana llevaránlu en 1921 a presentase como diputáu al Parllamentu pela ciudá nortiza de Guimarães, nes llistes del Centru Católicu Portugués. En siendo escoyíu, y ensin atopar nello motivación dalguna, tornó a la Universidá pasaos esautamente dos díes, tal como prometiera a los sos amigos. Caltener na so cátedra hasta 1926, escribiendo y dando conferencies.

Llegada al poder[editar | editar la fonte]

Estandarte de la Unión Nacional

Cola crisis económica y el baturiciu políticu de la I República, que s'enllargó inclusive dempués de la Revolución Portuguesa de 1926, la dictadura militar llapada a Salazar en xunu de 1926 p'asumir la cartera de ministru de Finances. Salazar esixera manes llibres pa decidir nos asuntos del so negociáu; de lo contrario, prometió dexar la cartera y volvese «nel primer tren que saliera pa Coímbra». Asina foi. Pasaos trelce díes Salazar arrenunciu al cargu por non satisfaése-y les condiciones que consideraba indispensables pal so exerciciu y vuelve a la so cátedra na Universidá de Coímbra.

En 1928, tres la eleición del presidente António Carmona y en vista del fracasu del so antecesor en consiguir un abuitáu préstamu esternu con vistes al equilibriu de les cuentes públiques, Salazar vuelve asumir la cartera. De momentu Oliveira Salazar esixó controlar los gastos ya ingresos de tolos ministerios. Satisfecha la esixencia, impunxo una fuerte austeridá y rigorosu control de les cuentes, consiguiendo un superávit nes finances públiques tres l'exerciciu económicu de 1928-29, y esforciándose en caltener un presupuestu equilibráu, al estremu de retayar severamente los gastos del Estáu. «Sé perbién lo que quiero y a ónde voi», declaró nel so toma de posesión.

Na prensa favorable a Salazar, sería munches vegaes retratáu como salvador de la patria por cuenta de que, tres munchos años de dificultaes, la economía portuguesa nun sufría de déficit presupuestariu dende 1928. Esti fechu, consideráu una proeza, fixo ganar a Salazar un gran prestíu ente les corrientes de la derecha republicana, de los monárquicos y de los católicos.

Darréu, la propaganda y la manipulación política utilizar pa consolidar el so poder, mientres Salazar amenaciaba nuevamente col so arrenunciu en casu de que la derecha portuguesa suxuriera llindar los sos poderes. Pa eses feches, la economía portuguesa dexara tres el déficit y los gravosos emprestos contrataos nel estranxeru, y les fuercies armaes y la élite financiera sofitaben a Salazar, tarreciendo sufrir nuevamente'l caos financieru de la Primer República Portuguesa. Inclusive'l presidente de la República, el xeneral Carmona, consultaba a Salazar enantes de cada remodelación ministerial.

Mientres la oposición democrática esmorecer en socesivos braceos internos ensin ésitu, procurábase dar camín de la Revolución Nacional impuesta pola dictadura militar surdida dende 1926. Salazar, refugando'l regresu al parllamentarismu de la República, apurre la solución: crea la Unión Nacional, un movimientu políticu nacional (na práutica un partíu únicu) aglutinador de toos cuantos quixeren sirvir a la patria.

En 1932, tres la dimisión de dellos primeros ministros y yá con una consolidada figura nel gobiernu, Salazar asume'l cargu de primer ministru de Portugal. Esi añu llánzase'l proyeutu pa crear una nueva Constitución, y Salazar llamaría a un grupu de bultables profesores universitarios pa creala, modelando un testu fuertemente autoritariu y centráu nos poderes del primer ministru. En 1933 depués de someter a plebiscitu la Constitución, ésta apruébase y entra a valir, naciendo asina'l Estado Novo y tamién el Salazarismo.

Gobiernu y Estado Novo[editar | editar la fonte]

L'home d'Estáu más completu, el más dignu de respetu que conocí ye Salazar. Considerar una personalidá estraordinaria pola so intelixencia, el so sentíu políticu, la so humanidá... El so únicu defectu ye probablemente la modestia.

Cola Constitución de 1933, Salazar instituyó y consolidó l'Estado Novo, un réxime nacionalista corporativu con amplios poderes conferíos al executivu nel control del Estáu. La cuestión del tipu de réxime (monarquía o república) ye sutilmente dexada de llau, mientres los cargos de poder yeren distribuyíos ente los dos corrientes. El réxime adopta una forma bien leve de fascismu basáu nel de Benito Mussolini (por esto munchos nin siquier considerar fascista) y afirma los valores nacionales y el so defensa, sacrificando la llibertá individual en beneficiu de lo que se consideraba l'interés cimeru de la Nación.

La guerra civil española[editar | editar la fonte]

Salazar defendía la estabilidá de la vida nacional y tarrecía que l'aturbolinada situación d'España pudiera afectar a Portugal. Intensificó la censura y l'aición de la policía política PIDI, Policía Internacional y de Defensa del Estáu. Portugal apurrió al bandu subleváu un importante sofitu loxísticu, dexando, por casu, la comunicación ente los exércitos sublevaos del norte y del sur cuando entá nun podíen establecer contautu per tierra, concediendo llibre tránsitu a suministros militares destinaos al bandu nacional, repatriando a refuxaos republicanos, y apurriendo una modesta cantidá de combatientes (los "Viriatos") y armamentu pa los franquistes.

Tres la llegada del xeneral Francisco Franco al poder, Salazar ocupar de caltener bones rellaciones diplomátiques cola España franquista, magar mientres la Segunda Guerra Mundial tarreció per unos meses que Franco, col sofitu del Tercer Reich, intentara invadir Portugal y anexonalo a España. A partir de 1945, les rellaciones hispanu-portugueses caltener nun bon nivel, anque marcaes pola mutua rocea personal esistente ente los mandatarios de dambos países. A despecho de lo que munchos creen, y de lo que los dos gobernantes declararon a la prensa n'innumberables ocasiones, Franco y Salazar nun se teníen nenguna simpatía. Franco consideraba al portugués llaino y poco claru; Salazar despreciaba en Franco al espadón ensin cultura. A títulu d'interés, les entrevistes ente dambos celebrábense en portugués; Franco defender col gallegu lo suficiente como pa parolar col so homólogu lusitanu.

Salazar y la monarquía[editar | editar la fonte]

Salazar alimentó él mesmu'l mitu del so "ideal monarquista" al entamu del so gobiernu col fin de llograr el sofitu del sector integrista portugués pal Estado Novo. Pero esto nun pasó de ser un xuegu políticu del mesmu Salazar. El so antimonarquismo yá se demostrara mientres la so militancia nel Centru católicu, cuando nun congresu en 1922 llamó al centru a aceptar la república ensin pensamientos reservaos, esto ye, aceptar la nueva forma del estáu y arrenunciar a una restauración monárquica. Esto provocó la marcha de dellos católicos monárquicos del centru.

Tres la derrota de la monarquía del norte un centenar d'oficiales fueron espulsaos del exércitu portugués, pero'l gobiernu d'António Maria da Silva propunxo la so restitución. Esto paralizaríase col golpe d'estáu que dio orixe a la Ditadura Nacional. Salazar diría nun discursu en 1928 que l'alderique alrodiu de la forma del estáu (monarquía o república) yera la postrera de les prioridaes del país. En 1930 el teniente coronel Adriano Strecht de Vasconcelos entrega al presidente de la república Óscar Carmona un documentu tituláu A Situação Xurídica dos militares afastados do serviço do Exército em 1919 (n'español La situación xurídica de los militares estremaos del serviciu militar en 1919) onde pidía xusticia pa los afeutaos. Salazar refugar, torgando la restitución de los ex oficiales monárquicos nel exércitu.

Tres la muerte de Manuel II en 1932, Salazar empezó la destrucción total del mitu de la monarquía, cuando'l so gobiernu apoderar de les antigües propiedaes de la dinastía de Braganza creando la Fundação da Casa de Bragança (Fundación Casa de Braganza).

Venti años dempués, en 1951 Salazar dio un discursu nel congresu de la Unión Nacional, nel que dexaba en claro'l so despreciu pola monarquía, destruyendo les esperances sobre una posibilidá de restauración.

El concordatu[editar | editar la fonte]

La cuestión de la indemnización de la Ilesia católica pola nacionalización de los sos bienes mientres la I República ye refugada por Salazar. A pesar de la so aición nel Centru Católicu y de ser él mesmu fondamente católicu, la separación de poderes ente l'Estáu y la Ilesia ye un propósitu firme del salazarismo. La definición de les rellaciones ente l'Estáu portugués y la Ilesia católica oficializar en 1940 per mediu d'un concordatu. La separación Ilesia-Estáu supunxo'l distanciamientu de quien fuera'l so amigu, el cardenal Cerejeira, al ocupar ésti la sede episcopal lisboeta.

La Segunda Guerra Mundial y rellaciones esteriores[editar | editar la fonte]

Primer Ministru António de Oliveira Salazar por André Koehne.

Salazar asume la cartera d'Asuntos Esteriores dende la Guerra Civil Española, onde nun despinta la so simpatía escontra'l bandu nacional. Cola II Guerra Mundial el propósitu del gobiernu de Salazar ye caltener la neutralidá. Próximu ideológicamente al Exa, el réxime portugués escudar neso y tamién na alianza con Gran Bretaña pa caltener una política de neutralidá, nun esfuerciu d'evitar pleitos contra cualesquier de los dos bandos batallosos.

De primeres, una intensa actividá diplomática escontra Franco intenta evitar qu'España se alíe a Alemaña ya Italia, nel previsible casu de que los países del Exa con España veríen la ocupación de Portugal como mediu de controlar l'Atlánticu y cerrar el Mediterraneu, lo qu'esviaría'l centru de gravedá de la guerra escontra la península ibérica. Con España celebra'l Pactu Ibéricu (1942) llogrando dambos países quedar fuera de la guerra.

Salazar nun toleró esviadures de los diplomáticos portugueses qu'arriesgaren la so política esterna. Cuando'l cónsul portugués en Burdeos, Aristides de Sousa Mendes concedió una gran cantidá de visaos a refuxaos (incluyendo dalgunos xudíos) que trataben d'escapar de los nazis, inorando les instrucciones del Ministeriu d'Asuntos Esteriores, Salazar foi implacable y destituyir. Otorgar solamente visaos de tránsitu y en que los demás casos los cónsules y diplomáticos tendríen de pidir una autorización previa al Ministeriu d'Asuntos Esteriores.[6]

Salazar foi y sigue siendo inxustamente acusáu d'espulsar ignominiosamente a Aristides de Sousa Mendes del serviciu públicu y habelo priváu de les sos llibertaes civiles, quedando amenorgáu a una bultable probeza, siendo asistíu de caridá pola comunidá xudía de Lisboa, hasta'l so fallecimientu en 1954. Pero en realidá Aristides de Sousa Mendes nun foi espulsáu[7] y siguió recibiendo'l so sueldu de Cónsul, mientres catorce años, hasta'l día del so fallecimientu.[8][9][10][11]

El papel de les Azores[editar | editar la fonte]

En 1943, en plena Segunda Guerra Mundial, los Aliaos intenten utilizar les Azores como base de sofitu pa les sos fuercies aérees. El gobiernu de Portugal, ensin medios pa oponese a esta esixencia, venció a la presión aliada. Salazar axustó como contrapartida el suministru d'armamentu, tarreciendo un posible ataque d'una Alemaña debilitada pero entá fuerte, usando'l territoriu d'España como vía de tránsitu. Salazar pidió tamién la garantía de que la provincia ultramarina portuguesa de Timor Oriental (invadida y ocupada por tropes xaponeses en marzu de 1942) sería restituyida a la so metrópolis una vegada acabada la guerra mundial.

Anque Portugal declarara la so neutralidá dende 1939 y caltenía embaxaes nos países del Exa y de los aliaos, Salazar trató de caltener una posición de simpatía cola Italia fascista y el Tercer Reich pero reconociendo al empar que la situación xeográfica de Portugal faía al so país más gustante a sufrir un ataque de británicos o estauxunidenses. Coles canales diplomáticu y comercial abiertos con dambos bandos batallosos, la balanza comercial portuguesa caltuvo saldu positivu mientres bona parte del conflictu.

Les sedes diplomátiques de Gran Bretaña y Estaos Xuníos coesistíen en Lisboa coles de la Italia fascista y l'Alemaña nazi, pero Salazar dio instrucciones por que los axentes diplomáticos d'esos países executaren les sos funciones (qu'incluyíen l'espionaxe) ensin interferencia del gobiernu lusitanu, so la condición que los axentes estranxeros nun s'implicaren en cuestiones polítiques de Portugal. Esto nun torgar que'l 2 de mayu de 1945 Salazar unviara a Alemaña un mensaxe oficial de condolencias pola muerte d'Adolf Hitler, siendo unu de los dos únicos telegrames de pésame qu'un gobiernu estranxeru unvió por esi fechu (l'otru vinu d'Irlanda, gobernada por Éamon de Valera).

La posguerra[editar | editar la fonte]

Los servicios emprestaos per Portugal a la causa aliada na Segunda Guerra Mundial dexaron que'l réxime intentara forzar un acercamientu escontra Gran Bretaña y los Estaos Xuníos, considerando que Portugal, magar les sos simpatíes profascistas, enxamás sofitara viviegamente l'esfuerciu de guerra del Exa y nun había por tanto razones pa marxinalo de la mesma manera que la España franquista (que tamién se caltuvo neutral pero que se ganara la condena de los vencedores en patrocinando la unviada de la División Azul contra la XRSS).

António Salazar (al centru) visita la maqueta de la ponte Santa María de Coímbra, década de 1950

Oliveira Salazar trató d'esplotar al máximu'l so otorgamiento de les bases aérees nes islles Azores, sofitáu pol fechu que'l so Estado Novo nun tuviera líderes políticos abiertamente pronazis mientres la guerra (a diferencia de la Falanxe española). Tres 1948 los esfuercios de Oliveira Salazar llograron mayor ímpetu cuando les crisis ente los EE. XX. y la XRSS (como'l Bloquéu de Berlín) dieron nacencia a la Guerra Fría, onde Salazar podía amosar el fervosu anticomunismu del so réxime como credencial pa ganar el sofitu políticu de los Estaos Xuníos. Ello ye que Salazar combinó'l so anticomunismu col so sofitu a los Aliaos en 1943 pa llograr que Portugal fuera convidada a xunise a la OTAN en 1949, magar ser l'únicu miembru d'esta alianza qu'enxamás rompiera rellaciones cola Alemaña nazi.

L'anticomunismu de Salazar sirvió pa sostener la economía portuguesa en función a los mercaos d'Estaos Xuníos y Europa Occidental, anque la escasez de materies primes pervalibles en Portugal, según la poca estensión y población del territoriu, torgaron que los capitales estranxeros empecipiaren una efectiva industrialización del país. Peor entá, mientres la década de 1950 Salazar amosó una fe infrayable en sostener l'autarquía económica de Portugal hasta onde fuera posible, lo cual caltuvo al país como un esportador netu de materies primes de baxu preciu (sufreres, pesca o productos frutales).

Ante la depresión económica de Portugal, en contraste cola crecedera económica d'Europa Occidental, una enorme cantidá de portugueses emigraron dende entamos de la década de 1960, predominantemente escontra Francia o Bélxica en busca de meyores condiciones de vida, trabayando como obreros. Otros menos migraron escontra Brasil. La medrana al reclutamiento masivu de tropes pa la guerra colonial n'África aumentó'l volume de la emigración portuguesa, al puntu qu'escontra 1974 cuasi 500 000 emigrantes lusos vivíen nos barrios obreros de Francia.

Guerra colonial en ultramar[editar | editar la fonte]

Defensor d'una política colonialista que vía a Portugal entá como un imperiu ultramarín, Salazar apostó pola guerra colonial cuando los movimientos independentistes de Guinea, Angola, y Mozambique pretendieron biforcase de Portugal. Esta política foi refugada pola mayoría de los países del mundu, máxime nun contestu d'independencia colonial onde otres naciones europees como Gran Bretaña o Francia, ya inclusive otres dictadures ideológicamente cercanes a Portugal como la España franquista, yá aceptaren la imposibilidá práutica de sostener remotos imperios coloniales.

Amás, la posición de Salazar pa caltener de toes toes l'imperiu colonial portugués escarecía de sofitos na OTAN (de la cual formaba parte Portugal) y yera frontalmente refugada polos Estaos Xuníos (aliáu económicu del réxime). Salazar, nel so nacionalismu exacerbado, consideraba que la posesión d'estenses colonies yera la única opción por que Portugal pudiera xugar un importante papel na escena internacional y asegurase la prosperidá económica según afitar la so identidá patria, consciente que la metrópolis tenía poca estensión, poca población, y escasos recursos naturales de gran valor, lo cual condergar a ser "nación de segunda fila nel conciertu européu" si perdía les sos colonies.

Ante'l visible refugu al tardíu imperialismu de Portugal, Salazar viose obligáu a aguiyar una política d'aislacionismo internacional al respeutive de la descolonización sol lema "orgullosamente solos" (orgulhosamente sós, en portugués). Salazar refugó inclusive la incorporación de Goa dientro de la India, y dempués que'l gobiernu indiu tomara militarmente Goa n'avientu de 1961 el réxime de Lisboa aportunó en considerar a Goa provincia ultramarina nomando "gobernadores" o emitiendo sellos postales para dichu territoriu.

La oposición al réxime[editar | editar la fonte]

L'autoritarismu de Salazar llevólu a tomar una posición contraria al sindicalismu llibre. Esta postura, que debilitaba les demandes del movimientu obreru, foi contestada per una parte de la población, que se remontó. Les fuercies de seguridá reprimieron duramente diches protestes públiques, siendo habitual que la Guardia Nacional Republicana (GNR) causara munchos mancaos y muertos. Una d'aquelles víctimes sería la nueva Catarina Eufémia, que se convertiría na personificación de la resistencia antisalazarista.

Mentanto, los movimientos comunistes y socialistes, anque proscritos, siguieron na so resistencia al réxime de Salazar. Los enormes gastos de la guerra colonial na década de 1960 inclusive causaron la perda del sofitu de militantes de derecha, que llamentaben l'atrasu económicu de Portugal en comparanza a los países d'Europa Occidental (ya inclusive al respeutive d'España) mientres los gastos fiscales laboriosamente ganaos yeren gastaos mayoritariamente nuna guerra colonial.

P'acallantar les voces d'oposición, el réxime de Oliveira Salazar recurrió a la PIDI o "Policía internacional y de defesa do Estado" pa la represión política, coles mesmes que llograba infiltrar a PIDIR en cuasi tolos sectores y grupos de la sociedá portuguesa, dende les fuercies armaes hasta los sindicatos, pasando pola Ilesia católica local y la militancia del Partíu Comunista Portugués.

Obres[editar | editar la fonte]

Con un gobiernu tresformáu nel réxime más llonxevu d'Europa Occidental, Salazar dexó delles obres públiques tales como la Ponte Salazar (agora Ponte 25 d'abril), el Mirador-Monumentu a Cristu-Rei, que demuestra la so alianza col catolicismu conservador de Portugal, l'Estadiu Nacional de Portugal, l'Aeropuertu de Lisboa, l'Institutu Nacional d'Estadística de Portugal, autopistes y otres. Sicasí, el so obstinación en caltener les colonies aislló a Portugal y retrasó la so crecedera mientres décades debíu al altu costo económicu y social que significaba pa una economía débil y precario como la de Portugal el sostener la guerra colonial tantu n'África como n'Asia y los sos respeutivos gobiernos coloniales.

Retirada del poder[editar | editar la fonte]

El principiu del fin de Salazar empezó'l 3 d'agostu de 1968, cuando tenía yá 79 años. Mientres les sos vacaciones nel Forte de Santo António, en Estoril. Salazar preparábase por que-y tratara'l so pedicuro cuando se dexó cayer nuna siella de lona. La siella venció y Salazar cayóse violentamente, llevándose un fuerte golpe na cabeza. Otres fontes indiquen que'l golpe recibir na so bañera. Lo cierto ye que l'accidente quedó ocultu por orde del propiu Salazar quien, en llevantándose, negar a recibir atención médica, esixendo secretu a los presentes. El primer ministru torna a Lisboa. Quince díes dempués, Salazar almite tar enfermu y el 6 de setiembre treslladar d'urxencia nun coche dende la so residencia en São Bento, Lisboa, al Hospital de São José, onde lo operen d'urxencia.

El 27 de setiembre, el presidente Américo Tomás llapada al profesor Marcelo Caetano por que sustituya al profesor Salazar, incapacitado pa les xeres de gobiernu. Naide, sicasí, atrever a echar# voz de a Salazar. Ello ye que hasta'l so fallecimientu en 1970, quien trataben diariamente con él faíen-y creer qu'inda gobernaba'l país, inclusive dempués d'asumir el gobiernu'l profesor Caetano.

Vida personal[editar | editar la fonte]

Del doctor Salazar, solteru, dizse que caltuvo delles rellaciones amoroses con muyeres muncho más nueves qu'él. A lo llargo de la so vida foi atendíu por Dª Maria de Jesús, la so ama de llaves. Morigerado de costumes, rayano dacuando na sordidez, usaba unes fuertes botes que-y acarretaron esi llamatu ente'l pueblu. Home fríu y distante, cuasi nun caltuvo tratos coles sos hermanes, úniques familiares direutes que vivíen cuando aportó al poder, y namái manifestaba cordialidá con dellos íntimos, como la so afiada. Hai delles escases imáxenes nes que se-y ve sonriente na so compañía. Solo aceptaba regalos en forma de flores o llibros.

Nun hai un gran anecdotariu personal en redol a la so figura; nin siquier compartía l'afición de los sos compatriotes pol fadu o'l fútbol (el fadu calificar de deprimente ya inmoral) lo que nun-y torgar fomentar dambos espectáculos, hasta'l puntu de que'l so réxime yera llamáu "el de los trés F: fadu, fútbol y Fátima". Dióse-y sepultura na parroquia de Vimieiro, en Santa Comba Dão, nuna modesta tumba onde fuelga colos sos padres.


Predecesor:
Domingos da Costa y Oliveira

Primer ministru de Portugal

1932 - 1968
Socesor:
Marcelo Caetano
Predecesor:
Óscar Carmona

Presidente de la República Portuguesa
Interín

1951
Socesor:
Francisco Craveiro Lopes

Delles cuestiones rellacionaes con Salazar[editar | editar la fonte]

  • Por un Decretu de 1937, obligó a usar el llamáu tecláu nacional o tecláu HCESAR nes máquines d'escribir que se vendieren na nación. Esti tecláu, llamáu asina pola secuencia de les sos lletres de la primer fila, suplió al AZERTY francés por dexar una redaición dactilográfica más rápida en testos portugueses. Asina, les máquines d'escribir HCESAR yeren obligatories nes dependencies públiques y ente 1938 y 1974 yeren les más habituales nos comercios portugueses. Dende 1974, les máquines HCESAR convirtiéronse n'interesaes pieces de coleicionista.
  • JK Rowling, la escritora británica de la famosa saga Harry Potter moró en Porto (Portugal), onde trabayó como profesora d'inglés en 1993 y onde concibió una fía con un noviu portugués.Por eso basóse nel apellíu del dictador pa crear el personaxe de Salazar Slytherin.
  • La figura del profesor Salazar ganó una votación popular pa escoyer a los «grandes portugueses» promovida pola canal Radio y Televisión de Portugal (RTP).[12] Sicasí, dellos periodistes ya intelectuales portugueses duldaron de los resultaos de la votación, que podríen ser manipoliaos dende la RTP.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118750860. Data de consulta: 13 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=153.
  4. «DECRETO concediendo el Collar de la Orden de Isabel la Católica a Su Excelencia el Doctor Antonio de Oliveira Salazar, presidente del Consejo de Ministros de la República Portuguesa» páxs. 2757 (21 mayu 1939).
  5. URL de la referencia: https://www.boe.es/datos/pdfs/BOE//1949/318/A04771-04771.pdf. Data de consulta: 26 setiembre 2017.
  6. Spared Lives, The Action of Three Portuguese Diplomats in World War II – Documentary e-book edited by the Raoul Wallenberg Foundation
  7. "Anuário diplomáticu y consular português" 1954
  8. Cadastro do pessoal do Ministério dos Negócios Estrangeiros - http://badigital.sgmf.pt/Archivo-DGCP--07---005---003/1/
  9. Afonso, Rui - Um Homem Bom, Aristides de Sousa Mendes, O "Wallenberg" Portugues, Ed Caminho, 1995, pp 257
  10. And Who Is My Neighbor? A World War II Hero of Conscience for Portugal Douglas Wheeler Lusu-Brazilian Review Vol. 26, No. 1 (Summer, 1989),
  11. Fernandes, Embajador Carlos "O Cônsul Aristides Sousa Mendes - a Verdade y a Mentira" - ISBN 9789892038803.
  12. Radio Televisión Portuguesa (RTP) (s/f). «Os Grandes Portugueses» (portugués). www.rtp.pt. Consultáu'l 23 de febreru de 2012.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]